Užduotys moksleiviams: verslininkas mato kitaip

Žiūri į dangų ir mato kosmoso turizmą. Žiūri į smėlį ir mato greitesnius kompiuterius. Žiūri į naftos balą ir mato energiją. Žiūri į tuščią lauką ir mato riedlenčių parką.

7

Sugalvoja kaip sutalpinti tūkstančius knygų į vieną skaityklę. Šimtus tūkstančių puslapių informacijos sukiša į vieną kompaktinį diską.

Parūpina šviežių apelsinų vidury žiemos. Sugalvoja mobiliąją programėlę, kuri parenka šukuoseną, atsižvelgdama į dienos orus. Sukuria drabužius šunims. Padaro kavą su pienu, į kurią nereikia pilti pieno. Suorganizuoja, kad siuntinį iš Honkongo gautum jau kitą dieną.

Kas? Richardas Bransonas, Johnas D. Rockefelleris, Fredas Smithas, Ilja Laursas ir kiti verslininkai.

Kaip? Jie pamato galimybę ten, kur kiti mato trūkumą, geba sukurti tvarką iš chaoso ir kažką iš nieko.

Kodėl? Nes nori būti geresni, greitesni, inovatyvesni už kitus ir tokiu būdu užsidirbti pinigų.

Kas man iš to? Geresnė gyvenimo kokybė. Galime važinėti ir skraidyti taip greitai, kaip prieš kelis šimtmečius niekam net nesisapnavo. Mūsų butai ir namai yra šiltesni ir šviesesni nei buvusių karalių pilys. Visą pasaulio informaciją galime turėti viename vieninteliame išmaniajame telefone. O šiltas dušas yra kasdienė smulkmena!

Bet apie viską iš pradžių!

Kaip verslininkams kyla tokios neįtikėtinos idėjos? Kodėl verslininkams rūpi greičiau, pigiau ir patogiau patenkinti mūsų poreikius? Kodėl siekti pelno nėra nuodėmė? Kodėl vieni verslininkai uždirba milijonus, o kiti bankrutuoja?

75

Iš kur žinoti ką pasirinkti: megzti megztinius ar pardavinėti automobilius?

Galvodamas apie tai kokiu verslu norėtum užsiimti pirmiausiai turi atsakyti į klausimą – ką labiausiai mėgsti veikti. Verslas reikalauja daug laiko ir energijos, todėl vegetaras sugalvojęs atidaryti kepsnių restoraną ir visą dieną sukęs galvą iš kur užsisakyti kiaulienos šonkauliukams – tikrai nesijaus laimingu.

VERSLAS (business) – pelno siekianti veikla.

Kad ir kaip bebūtų svarbu veikti tai, kam jauti didžiausią aistrą. Vis tik turi atsižvelgti ir į tai, ko reikia žmonėms. Kitaip tariant, jeigu kažkam labai patinka iš sūrio gaminti skulptūras, bet daugiau niekam pasaulyje jų nereikia – iš tokio užsiėmimo bus sunku pragyventi. Kai specializuojiesi ir didžiąją savo laiko dalį skiri konkrečiai veiklai, turi nepamiršti, jog tai turi būti veikla kuri, yra reikalinga žmonėms, paklausi rinkoje. Tik iš tokios veiklos gali tikėtis uždirbti. Verslininkų informacinių technologijų rinkoje pastaraisiais metais daugėja ne dėl to, jog atsirado daugiau žmonių jaučiančių aistrą kompiuteriams, bet todėl, kad vis daugiau pasaulio gyventojų naudojasi informacinių technologijų teikiamomis paslaugomis, o jas reikia kažkam sukurti.

Raktas į sėkmę verslo pasaulyje – žmonių poreikių patenkinimas už jiems tinkamiausią kainą. Jei niekas nenorėtų skristi į kosmosą – R. Bransonas savo energiją skirtų kitų verslo idėjų įgyvendinimui. Jei niekas nesilankytų naujai atidarytoje bandelių kepyklėlėje, jos savininkas praplėstų asortimentą, prie bandelių pasiūlyti nemokamos kavos arba kepyklą pakeistų į žaliavalgių restoraną. Žodžiu, verslininkai daro viską, kad įtiktų klientams.

Verslininkas negali priversti pirkti jo prekės. Jis atlyginimą gauna tik tada, kai už jo paslaugas ar prekes jam pirkėjas sumoka. Todėl vienintelis būdas užsidirbti – patenkinti pirkėjo norus geriau nei kiti.

Jei tektų rinktis – megzti megztinius ar pardavinėti automobilius, pagalvok kas tau mieliau irsvarbiausia, kas žmonėms reikalingiau.

Kaip sužinoti ko žmonėms reikia?

Žmonės ir patys dažnai nežino ko jie nori ar tuo labiau ko norės kitą savaitę. Todėl verslininkai neišvengiamai susiduria su rizika ir nežinomybe. Jie spėja žmonių ateities poreikius. Ir jei jiems pavyksta – džiaugiasi pelnu, o jei ne – prisiima nuostolius.

Nors nuspėti ateitį ir sudėtinga – verslininkai prognozuoti privalo. Jiems apsispręsti padeda panašių produktų kainos ir konkurentai. Tarkim, aukšta šaldyto jogurto kaina siunčia signalą, kad šis produktas yra paklausus, žmonėms jo reikia ir jie pasirengę už jį mokėti. Todėl imtis šio verslo gali būti pelninga. O štai mažėjanti greitųjų užkandžių kaina – informuoja, kad atidaryti greitojo maisto užkandinę gali būti nuostolinga.

Rizikingiausia imtis visiškai naujos veiklos ir pasiūlyti žmonėms visiškai naują produktą ar paslaugą. Nuspėti kaip žmonės į tai reaguos yra labai sudėtinga, tačiau rinkoje nišą ir pirkėją randa net iš pirmo žvilgsnio atrodytų patys keisčiausi produktai – akiniai nuo saulės šunims, moliūgų kečupas ir kitos keistenybės.

Yra ir bendros tendencijos, būdingos visiems žmonės ir visais laikais. Žmogui būdinga siekti saugaus, patogaus gyvenimo, taip pat žmonės nori gauti kuo geresnės kokybės prekę už kuo žemesnę kainą. Rėmimasis šiomis tiesomis padeda verslininkams apsispręsti kokios veiklos imtis.

Jei vartotojams labai trūksta kažkokios paslaugos, jie būna pasiruošę už ją mokėti daugiau. Tai įžvalgiems verslininkams yra puiki proga užsidirbti, dėl to jie visada bando pastebėti kokių paslaugų rinkoje dar trūksta. Dėl to net ir nuošaliausiuose miesteliuose atsiranda maisto prekių parduotuvės, jei tik ten yra pakankamai klientų. Konkuruojantys verslininkai taip pat išlaiko stabilias kainas. Jei vienoje parduotuvėje tų pačių prekių kainos būtų didesnės nei kitoje, visi klientai eitų vien tik į pigesnę ir brangioji parduotuvė būtų priversta užsidaryti. Dėl to kainos net ir skirtinguose prekybos centruose dažniausiai būna panašios.

Tai ką verslininkai siūlo yra atspindys to, ko reikia žmonėms. Nors dažnai verslininkai kaltinami neatsakingumu, tačiau duoti žmonėms tai, ko jie labiausiai nori – yra didžiausia atsakomybė. Verslininkai pardavinėja greitąjį maistą ne todėl, jog norėtų, kad žmonės būtų mažiau sveiki, bet todėl, kad patys žmonės nori pirkti tokį maistą. Verslininkai sukuria daugiau kompiuterinių žaidimų nei išleidžia knygų, todėl, kad daugiau žmonių žaidžia žaidimus nei skaito knygas. Verslininko funkcija nėra vykdyti veiklą, kuri jo nuomone būtų teisinga, verslininko funkcija – siūlyti žmonėms tai, ko jie nori. Kitokiu atveju – verslas bankrutuotų.

  1. Verslas – pelno siekianti veikla.
  2. Versle svarbiausia nuspėti ir patenkinti pirkėjo poreikius.
  3. Verslininkų godumą reguliuoja kiti verslininkai – konkurencija.

UŽDUOTIS: Įrodyk arba sugriauk mitus.

  1. Verslininkai trokštantys pelno – rūpinasi tik savimi.
  2. Verslininko veikla susijusi su rizika.
  3. Raktas į sėkmę verslo pasaulyje – užsiėmimas veikla, kurią labiausiai mėgsti.

Pasitikrink! Atsakymų gairės: goo.gl/rmwps1