– Sustojusi naujų daugiabučių namų statyba turėtų atpiginti modernizacijos kaštus, padidinti paslaugos teikėjų skaičių.
– Svyruojanti naftos, dujų kaina ir dėl to kintanti šilumos kaina didina modernizacijos, kaip investicinio projekto riziką, o taigi ir paskatas investuoti.
– Išaugusi skolinimosi kaina.
– Kritusios nekilnojamo turto kainos sumažino būsto kainą, o taigi ir paskatas jį modernizuoti.
– Santykinai sumažėjęs valstybės paramos dydis modernizacijai.
– Sumažėjo maksimali valstybės parama individualiam projektui.
– Panaikintas PVM kompensavimas šilumos energijai.
Daugiabučių namų modernizacija: |
Tačiau: |
– mažina valstybės išlaidas kompensacijoms už neefektyvų šilumos energijos naudojimą; |
– kompensacijų mokėjimas yra politinis sprendimas, o ne valstybės turtinis įsipareigojimas. Daugiabučių namų modernizacija, šiuo požiūriu, yra naudinga tik tiek, kiek padeda valdžiai pasiekti jos pačios užsibrėžto tikslo – kompensuoti šildymo išlaidas; |
– padidina energijos naudojimo efektyvumą;
– didina Lietuvos energetinę nepriklausomybę;
– sumažina šiltnamio dujų išmetimą;
|
– visi šie tikslai yra politiniai tikslai, tad daugiabučių namų modernizacija šiuo požiūriu yra naudinga tik tiek, kiek padeda valdžiai pasiekti jos pačios užsibrėžtų tikslų. Kitaip tariant, šie tikslai nėra būsto savininkų tikslai, o gyventojai į modernizaciją investuoja ne dėl šių priežasčių; |
– gali sukurti komercinių užsakymų tam tikriems ūkio sektoriams. |
– daugiabučių namų modernizacija nėra, ir neturi būti laikoma ekonomikos stimuliavimo priemone. Daugiabučių namų modernizacija ekonomiką „stimuliuoja“ taip pat, kaip bet kokia kita ekonominė veikla, t.y. paskirsto ekonominius išteklius vienai ar kitai veiklai. |
REKOMENDACIJOS
Valstybės įsitraukimas: pagalba būsto savininkams priimti geresnius sprendimus, neriboti konkurencijos
– Kadangi būstas yra privačių savininkų nuosavybė, valstybė neturi užsiimti „prievartine“ būsto modernizacija, t.y. tokia modernizacija, kuriai nepritaria, ir kurios didžiąja dalimi nefinansuoja būsto savininkai. „Prievartinis“ mechanizmas čia gali įgyti daug formų, pvz., neleidimas savininkui gyventi ar kitaip naudotis savo būstu, neįvykdžius tam tikrų investicijų, ar nepasiekus tam tikrų energijos vartojimo efektyvumo rodiklių.
– Kadangi valstybės paramos skyrimas privatiems modernizacijos projektams yra viešų pinigų naudojimas privačiai veiklai, reikia užtikrinti, kad lygias galimybes pasinaudoti šia parama turėtų visi daugiabučių namų savininkai.
– Kadangi valstybės parama, kuria namų savininkai apmokės dalį modernizacijos kaštų, iš esmės pereis privačiam sektoriui (modernizacijos vykdytojams), reikia užtikrinti, kad visos įmonės turėtų nediskriminuojančias galimybes dalyvauti konkursuose ir pirkimuose atlikti modernizacijos darbus.
– Kadangi valstybės skiriama parama daugiabučių namų modernizavimui yra viešo sektoriaus lėšos, valstybė turi būti suinteresuota efektyviu lėšų panaudojimu, maža modernizacijos kaina. Todėl turi būti sudarytos sąlygos konkurencijai tarp modernizacijos vykdytojų, kas įgalintų sumažinti modernizacijos kainą.
– Kadangi didžiąją dalį lėšų už modernizaciją apmokės namo savininkai, namo savininkai turi turėti lemiamą balsą pasirenkant konkretų rangovą jų namo modernizacijai atlikti.
– Išnaudoti galimybę derinti savivaldybės finansuojamą aplinkos tvarkymą ir daugiabučių namų modernizaciją, t.y. savivaldybėms planuojant aplinkos priežiūros darbus pozityviai diskriminuoti daugiabučių namų kvartalus, kurie vykdo namų modernizaciją.
Socialinė parama: kliūtį modernizacijai paversti papildoma motyvavimo galimybe
– Valstybės skiriama tikslinė socialinė parama, kompensuojanti dalį šildymo išlaidų ilgą laiką neigiamai veikia socialinės paramos gavėjų paskatas dalyvauti jiems priklausančio daugiabučių namo modernizacijoje, nes tikslinės socialinės paramos gavėjai yra iš dalies apsaugoti nuo aukštų šilumos kainų.
– Kadangi valstybės politika tuo pat metu yra nukreipta skatinti modernizacijos tempus, natūralu, kad valstybė turėtų būti suinteresuota minimizuoti veiksnius, neigiamai veikiančius gyventojų paskatas modernizuoti būstą.
– Todėl reikia numatyti ir paskelbti datą, po kurios tikslinė parama šilumos išlaidoms kompensuoti nebebus taikoma. Toks sprendimas pasiųstų aiškų signalą gyventojams, kad nemodernizuoto būsto šildymo išlaidos didės, o svarbiausia, išlaidos nebebus kompensuojamos. Tokia priemonė turėtų padidinti paskatas investuoti į būsto modernizavimą.
Aktyvūs valstybės veiksmai: šalinti techninius, biurokratinius suvaržymus, trukdančius modernizacijai
– Ir toliau lengvinti kelius atsirasti inovatyviems būdams namo savininkams rasti lėšų modernizuoti būstą, efektyviai naudojant savo turimą turtą (pvz., aukštingumo didinimas, užstatymo tankinimas);
– Nebekeisti valstybės paramos dydžio ar jos skyrimo taisyklių bent artimiausiu laikotarpiu, tam, kad daugiabučių savininkai neatidėliotų investicijų tikėdamiesi didesnės valstybės paramos ateityje, kad būtų galima įvertinti dabartinio modernizacijos mechanizmo efektyvumą.