ATSISIŲSKITE ANALIZĘ >>> Daugiabučių administravimo rinkos tyrimas >>> http://files.lrinka.lt/Faktai_ir_analize/FA_Daugiabuciai.pdf
PRANEŠIMAS ŽINIASKLAIDAI │LLRI: daugiabučius pigiau administruoti padėtų didesnė konkurencija
2014 m. birželio 16 d., Vilnius — Lietuvoje daugiabučius prižiūri tiek savivaldybių, tiek privačios įmonės, o pastarųjų skaičius rinkoje vis auga. Tačiau pastebima, kad siekiant griežtesnio kainų reguliavimo ir savivaldybių įmonių išsaugojimo, gali būti pakenkta vartotojų interesams ir konkurencijai. Tai parodė Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) atliktas daugiabučių administravimo rinkos tyrimas.
„Šiuo metu daugiabučių priežiūrą gali ir vykdo tiek savivaldybių, tiek privačios įmonės. Tačiau neramina, kad iš savivaldos politikų galima išgirsti apie planus viską sutelkti į savo rankas. Mūsų išnagrinėti pavyzdžiai rodo, kad tiek privatiems, tiek savivaldybių daugiabučių administratoriams žmonės moka panašiai. Baimintis privačių paslaugų tiekėjų nėra dėl ko. Atvirkščiai: kuo daugiau tiekėjų varžosi dėl klientų, tuo labiau laimi vartotojai“, – sako LLRI prezidentas Žilvinas Šilėnas.
Nagrinėti didžiųjų Lietuvos miestų – Vilniaus, Kauno, Klaipėdos – atvejai parodė, kad mažiausiai už administravimo paslaugas moka Klaipėdos gyventojai. Klaipėdoje daugiabučių administravimo paslaugos vidutiniškai kainuoja 0,092 Lt/m2, Vilniuje – 0,10 Lt/m2, o Kaune – 0,122 Lt/m2.
„Klaipėdoje paslaugas teikia ir privatūs, ir savivaldybės administratoriai. Būtent privatiems tiekėjams pavyksta pasiūlyti mažesnes kainas, o dalinai savivaldybei priklausančios įmonės paslaugos yra šiek tiek brangesnės. Būtent sveika konkurencija, o ne kainų sureguliavimas, padeda Klaipėdai užtikrinti žemesnes kainas nei kituose didmiesčiuose“, – teigia LLRI jaunesnysis ekspertas Dominykas Šumskis.
Tyrimas atskleidžia, kad nors daugiabučių administravimas gali veikti rinkos sąlygomis, savivaldybės turi ir pakankamai erdvės piktnaudžiavimui.
„Pagal dabartinę tvarką bendrasavininkai patys nusprendžia, kas prižiūrės jų daugiabutį. Tačiau būna atvejų, kai patys žmonės neapsisprendžia ir tuomet administratorių paskiria savivaldybė. Kokiais kriterijais remiantis priimamas toks sprendimas – neaišku. Čia ir atsiranda galimybė interesų konfliktui: savivaldybėms administratoriumi paskirti sau priklausančią įmonę“, – teigia D. Šumskis.
LLRI atkreipia dėmesį, kad konkurencijos teisės žinias gilinti turi tiek pačios savivaldybės, tiek privatūs paslaugų tiekėjai.
„Vietinės valdžios atstovai turėtų suprasti, kad jei nebus kuriama dirbtinių kliūčių ir barjerų, tai ir bus konkurencija. Būtent konkurencija atneša gyventojams ir žemiausias kainas, ir aukščiausią kokybę“, – teigia D. Šumskis.
Daugiabučius prižiūrinčių savivaldybių ir privačių įmonių skaičius 2010 m. Lietuvoje buvo panašus (54 ir 52), o nuo 2012 m. privačių įmonių daugėjo. Tačiau, tyrimo duomenimis, geografiškai savivaldybės įmonės yra paplitusios plačiau. 2012 m. privačios įmonės veikė 23-ose savivaldybėse, kai savivaldybių įmonės – 46-iose.