Ar šią vasarą jau apsilankėte Lietuvos pajūry? Daugelis prie jūros atostogaujančių šeimų kruopščiai dėlioja planuojamo poilsio išlaidas: kiek kainuos nakvynė, kiek – maistas, pramogos, taip pat ir prieš porą metų įvestas „pagalvės“ mokestis Palangos savivaldybei.
Ne paskutinėje vietoje ir išlaidos transportui. Jeigu vykstate iš Vilniaus į Palangą, o automobilis suvartoja 10 litrų benzino/100 km, kelionė į abi puses kainuos apie 300 litų (benzino kaina – 4,60 Lt).
Mokesčių skaičiuoklė „Moku mokesčius“ Jums parodys, kad pirkdami benzino už 300 Lt, iš tikrųjų į baką įpilate apie 150 Lt, o kitus 150 Lt pilate į valstybės biudžetą. Jeigu per metus nuvažiuojate 20 tūkstančių kilometrų, išlaidos kurui sudaro apie 9 200 Lt, iš kurių 4 600 Lt patenka į biudžetą.
Matome, kad pusė benzino kainos yra visai ne prekės kaina, o mokesčiai. Benzinui kainuojant 4,60 Lt, pridėtinės vertės mokestis (PVM) sudaro apie 80 ct. Akcizo mokestis nepriklauso nuo benzino kainos, jis yra fiksuotas – 1,50 Lt viename litre benzino. Akcizas yra apmokestintas PVM. Kartu sudėjus, visi mokesčiai nuo benzino šiuo metu yra 2,30 Lt.
Pastaruoju metu daug kalbėta apie automobilių mokesčio įvedimą, o šio mokesčio rėmėjai kalbėdavo taip, tarsi naudojimasis automobiliu šiuo metu būtų neapmokestintas. Vis dėlto naudinga diskutuoti apie automobilių mokestį didžiulių kuro mokesčių perspektyvoje. Jeigu jau dabar automobilių savininkai sumoka tūkstančius litų į biudžetą vartodami kurą, ar pagrįsta juos apmokestinti dar vienu mokesčiu?
Žinoma, kad nepagrįsta. Ko reikia automobilių savininkams, tai būtent sumažinti dideles jų išlaidas transportui. Valdžia dažnai sako, kad rūpinasi žmogumi. Jeigu jai iš tiesų rūpi žmonių rūpesčiai dėl pernelyg didelių išlaidų kurui, ji gali jas sumažinti trim būdais.
Pirma, neapmokestinti akcizo mokesčio pridėtinės vertės mokesčiu. Mintis, kad vienas mokestis gali būti apmokestintas kitu mokesčiu, daugeliui pasirodytų absurdiška. Tačiau būtent taip yra akcizų atveju: pridėtinės vertės mokestis skaičiuojamas nuo kuros kainos ir akcizo sumos. Prie benzino kainos (2,30 Lt) pridedamas akcizas (1,5 Lt) ir ši suma yra apmokestinta 21% PVM. Beje, toks akcizo apmokestinimas PVM vyksta ir alkoholio, ir tabako atveju. Tai atpigintų benziną 32 ct – nuo 4,6 iki 4,28 Lt.
Antra, sumažinti akcizą benzinui nuo 1,50 Lt iki minimalios ES numatytos sumos – 1,24 Lt. Dažnai sakoma, kad mažinti akcizų negalime dėl ES nustatytų minimalių akcizų dydžių, tačiau benzino atveju mes gerokai viršijame nustatytą mažiausią ribą. Taigi, esame laisvi mažinti akcizą benzinui – tai galima padaryti jau su kitų metų biudžetu. Kadangi, kaip jau minėta, akcizas apmokestinamas PVM, tai sumažintų ir nuo kuro mokamą PVM. Bendroje sumoje benzino kainą tai sumažintų 31 ct – nuo 4,60 iki 4,29.
Trečia, atšaukti „laikiną“ PVM didinimą ir grąžinti 18 % PVM tarifą. Didinant PVM 2008 m. pabaigoje žadėta, kad tai – laikinas žingsnis. Krizė jau baigėsi, valstybės tarnautojų atlyginimai atstatyti, pensijos ne tik atstatytos, bet ir pradedamos kompensuoti, o štai mokesčių mokėtojai tebėra priversti mokėti „laikiną“, „krizinį“ PVM. Nors kalbama apie galimą pusantro milijardo „nuostolį” biudžetui sumažinus PVM, iš tiesų PVM sumažinimas 1 proc. punktu sumažintų biudžetą apie 120 mln., ir tai net nevertinant ilgalaikių teigiamų pasekmių. Jeigu bijoma didesnių praradimų, PVM mažinimą galima išdėstyti laike, numatant, kad nuo 2015 m. galios 20 % PVM, 2016 m. – 19 %, o 2017 m. – 18 % tarifas. Tai atpigintų benziną 12 ct – nuo 4,60 iki 4,48 Lt.
Jeigu būtų įgyvendinti visi trys siūlymai, benzinas atpigtų nuo 4,60 iki 3,95 Lt. Tuomet įsigiję vieną litrą, į baką tebepiltume 2,30 Lt, o štai į biudžetą – 1,65 Lt. Kelionė į Palangą ir atgal atpigtų nuo 300 iki maždaug 260 Lt. Pilant mažiau į biudžetą, daugiau liktų ir benzinui, ir ledams.
LLRI, įgyvendindama švietėjišką iniciatyvą „Moku mokesčius”, siekia paprastai ir patraukliai parodyti gyventojams, kiek ir kokių mokesčių jie sumoka, bei supažindinti su valstybės išlaidomis.