Ginče dėl to, reikia, ar nereikia mažinti akcizo mokestį benzinui Finansų ministerija metė argumentą, neva patirtis su dyzelinu rodo, kad sumažinus akcizo mokestį 2009-aisiais, po tam tikro laiko dyzelino kaina pasiekė buvusią. Tačiau toks teiginys visiškai ignoruoja paties dyzelino kainos svyravimus.
Žiūrint supaprastintai: galutinė dyzelino kaina dvejų esminių komponentų: dyzelino dalies ir mokesčių dalies. Dyzelino dalis iš esmės priklauso nuo pasaulinių tendencijų, mokesčių dalis – nuo mūsų sprendimų. Ir tikrai – sumažini mokesčius, bet, nuolat augant kainoms pasaulinėse rinkose, po kurio laiko galutinė kaina pasiekia buvusiąją. Bet tai reiškia, kad jei akcizo mokestis nebūtų buvęs sumažintas, galutinė kaina dabar galėtų būti dar aukštesnė.
Pažiūrėkime į istorinius duomenis. Iliustracija Nr. 1 – galutinė dyzelino kaina 2005-2012 metais, lyginant kainą Lietuvoje ir ES vidurkį (skalė truputi nepatogi, nes išreikšta Eurais 1000 litrų, bet tendencijų matyti netrukdo). Kaip matome, dyzelino kainos Lietuvoje iš esmės atspindi kainas ES. Kitaip tariant, jei kaina ES kyla, kyla ir Lietuvoje; jei leidžiasi, leidžiasi ir Lietuvoje.
Nebent įvyksta kažkas netikėta, o tiksliau tai, kas įvyksta tik vienoje šalyje, bet ne kitose. Akcizo mokesčio degalams sumažinimas Lietuvoje 2009 rugpjūčio mėn. buvo būtent toks veiksnys (žr. paveikslėlį žemiau). Kitaip tariant, jis įvyko tik Lietuvoje, bet ne visoje ES. Rugpjūčio mėn. dyzelino kaina ES augo, o Lietuvoje – krito. Kodėl? Todėl, kad buvo sumažintas akcizo mokestis dyzelinui. Kodėl vėliau kaina vėl augo? Todėl, kad augo visose ES, dėl veiksnių, kurie nuo Lietuvos valdžios tiesiogiai nepriklauso (bet dėl pasaulinių kainų niekas valdžios ir nekaltina).
Taigi, akcizo mokestį benzinui, kuris (kartu su PVM) benziną brangina apie 30 ct litrui, irgi reikia mažinti. Nepriklausomai nuo to, kils ar kris naftos kainos ateityje.