LLRI ekspertizė dėl Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 2, 7, 8, 9, 24, 27, 36, 37, 43, 47 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto
Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI) išnagrinėjo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo įstatymo Nr. I-1489 2, 7, 8, 9, 24, 27, 36, 37, 43, 47 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – projektas) Nr. 15-396 ir teikia pastabas bei pasiūlymus. Šio įstatymo projekto tikslas – įvesti visiems 6 metų sulaukusiems vaikams privalomą priešmokyklinį ugdymą.
Absoliuti dauguma vaikų jau ir taip lanko priešmokyklinio ugdymo įstaigas ir jiems nereikia papildomo ugdymo
Įstatymo aiškinamajame rašte teigiama, kad 95,63 % vaikų jau ir taip lanko priešmokyklinio ugdymo įstaigas. Iš į priešmokyklinio ugdymo įstaigas neinančių vaikų net 63 % nėra iš socialiai rizikingų ar neturtingų šeimų, t. y. jie tiesiog yra ugdomi namuose. Taigi didžioji dalis šeimų, kurias paveiks šis įstatymas, yra tiesiog pasirinkę savo vaikus ugdyti namuose. Tokiems tėvams grės administracinė atsakomybė ir baudos nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių iki penkių šimtų septyniasdešimt devynių eurų. Pakartotinis pažeidimas užtrauktų baudą nuo penkių šimtų septyniasdešimt devynių iki vieno tūkstančio vieno šimto penkiasdešimt aštuonių eurų.
Toks įpareigojimas galios ir tiems tėvams, kurie savo vaikus leidžia į privačius darželius arba namuose samdo aukles. Nėra jokios prasmės bausti tėvus, kurie turi galimybę savo vaikus ugdyti namuose. Tėvai turi teisę spręsti, koks išsilavinimas yra geriausias jų vaikams, ir patys juos ugdyti, o šiuo įstatymo projektu ši laisvė atimama.
Privalomas priešmokyklinis ugdymas nepadės išspręsti socialinę atskirtį patiriančių vaikų problemų, tačiau apribos galimybes toms šeimoms, kurios su tokiomis problemomis nesusiduria
Įstatymo aiškinamajame rašte teigiama, kad moksliniais tyrimais įrodyta, kad prastus mokymosi rezultatus labiausiai lemia skurdas ir šeimos disfunkcija, t. y. ilgalaikės ir sisteminės visuomenės problemos, todėl būtų puiku, jei visas su netinkama aplinka siejamas problemas būtų galima išspręsti per metus priešmokyklinio ugdymo. Tačiau norint tikrai padėti asocialių šeimų vaikams reikia užtikrinti, kad jų tėvai turėtų galimybę įsidarbinti ir gydytis, jei jie serga priklausomybės ligomis. Privalomo priešmokyklinio ugdymo klasės, šių problemų nepadėtų spręsti, t. y. neįgyvendintų įstatymo projekte užsibrėžto tikslo. Siekiant užtikrinti kokybišką išsilavinimą ir suteikti geresnes vėlesnio gyvenimo galimybes socialinę atskirtį patiriančių šeimų vaikams, neturi būti ribojamos galimybės toms šeimoms, kurios su tokiomis problemomis nesusiduria.
Įstatymo projekto įgyvendinimas pareikalaus papildomų biudžeto lėšų, kurios galėtų būti tikslingiau ir efektyviau panaudojamos disfunkcionalių šeimų vaikams lavinti
Šiam įstatymo projektui įgyvendinti reikės papildomų biudžeto lėšų. Su įstatymo projektu susijusios išlaidos siekia 1,4481 mln. eurų. 2016 įstatymo projektui įgyvendinti reikės 2,8962 mln. eurų. Norint užtikrinti, kad vaikai gautų kokybišką priešmokyklinį ugdymą, ketinama papildomai įdarbinti 200 mokytojų. Tai bus papildomos švietimo srities išlaidos, kur ir taip nuolat jaučiamas lėšų stygius. Šias lėšas būtų galima daug efektyviau panaudoti kuriant specialias, koncentruotas programas socialiai remtinų šeimų vaikams.
Išvados
Privalomas priešmokyklinis ugdymas neišspręs esminių socialiai remtinų šeimų vaikų problemų. Didžioji dalis priešmokyklinio ugdymo klasių nelankančių vaikų yra iš gerų šeimų, kurios tiesiog pasirinko savo vaikus ugdyti namuose. Siekiant spręsti socialiai remtinų šeimų vaikų problemas, būtų tikslingiausia įstatymo projekte numatytas lėšas skirti konkrečiai šių vaikų ugdymui, o ne kurti privalomas priešmokyklinio ugdymo klases.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, LLRI siūlo inicijuoti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 2, 7, 8, 9, 24, 27, 36, 37, 43, 47 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. 15-396 atšaukimą ir jam numatytas lėšas skirti socialiai remtinų šeimų vaikų ugdymui.