20 dienų – tiek įmonės gali tikėtis, kad pagreitės prisijungimas prie elektros tinklų. Energetikos ministerijos sprendimas palengvino sąlygas verslui ir šiemet tarptautiniame „Doing Business“ indekse leis Lietuvai pakilti iš 20 į 16 vietą. Nepaisant aukštesnės pozicijos, šioje srityje dar yra problemų, kurių sprendimo investuotojai labai laukia.
Trys jau įgyvendinti pakeitimai
Pirmasis ir, ko gero, svarbiausias pakeitimas yra susijęs su prisijungimo prie elektros tinklų projekto derinimu.
Įmonėms parengus projektą, operatorius patvirtinimo tekdavo laukti ne vieną savaitę. Tačiau nustačius maksimalų 10 darbo dienų projekto patikrinimo ir suderinimo terminą (15 d. d. sudėtingesnio projekto atveju), operatorius vilkinti proceso nebegalės. Kita naujiena yra tai, kad nuo šiol, vartotojui pageidaujant, projektavimo darbus galės atlikti ir elektros tinklų operatorius. Mažesnis įmonėms privalomų atlikti procedūrų skaičius turėtų palengvinti prijungimo procesą.
Antrasis pakeitimas 5 dienomis sutrumpino prijungimo paslaugos terminą (iki 45 k. d.) vartotojams, kurių prijungimo išlaidos neviršija 35 000 eurų ir prijungimo darbams atlikti yra parinktas metinis rangovas.
Kai prijungimo suma didesnė, operatorius rangovą prijungimo darbams atlikti parenka viešųjų pirkimų būdu. Tuomet ir prijungimo procesas užtrunka ilgiau. Padidinus išlaidų ribą 10 000 eurų, daugiau vartotojų nuo šiol bus prijungiami naudojantis metinio rangovo paslaugomis, o naujasis terminas užtikrins dar greitesnį prijungimo darbų atlikimą.
Tarp kitų naujovių – trumpesni dokumentacijos išdavimo ir apskaitos prietaiso įrengimo terminai. Techninių sąlygų verslui nuo šiol reikės laukti 3 darbo dienomis trumpiau, apskaitos prietaisas bus įrengiamas 2 dienomis trumpiau nei iki šiol.
Siekiant sumažinti vartotojams privalomų atlikti procedūrų skaičių, atsisakyta reikalavimo, prieš pajungiant vartotojus prie elektros tinklų, sudaryti elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartį su elektros energijos tiekėju.
Trys dalykai, kurių vis dar laukiama
Situaciją galima pagerinti dar labiau. Štai, kad ir ilgai trunkantis servitutų nustatymas. Ir čia neturima omenyje situacijų, kada reikia gauti pritarimą iš privačių sklypų savininkų. Net kai elektros tinklai tiesiami per valstybei ar savivaldybei priklausančią žemę, vartotojams tenka ilgai laukti kol dvi valstybinės institucijos – Nacionalinė žemės tarnyba ir AB ESO – susitars tarpusavyje.
Prisijungimo procesą dažnai komplikuoja ir ilgai trunkantys viešieji pirkimai ar nepakankamai greitas rangovų darbas. Priklausomai nuo prijungimo darbų vertės, procesas gali užtrukti tris, keturis ar daugiau mėnesių. Vartotojams dar nėra sudarytos galimybės prijungimo darbus atlikti savarankiškai. Net ir tuomet, kai jie sutinka apmokėti visas prijungimo išlaidas.
Vietos yra ir biurokratijos mažinimui. Vis dar egzistuoja reguliavimai, kurie apsunkina prisijungimo procesą. Yra atvejų, kai patikrinimai net dubliuojasi, kaip kad vykdant vartotojo elektros įrenginių techninės būklės patikrinimą. Vartotojo reikalaujama pateikti Valstybinės energetikos inspekcijos išduotą pažymą apie jo elektros įrenginių techninės būklės atitiktį teisės aktų reikalavimams. Net ir tuo atveju, kai instaliaciją atliko valstybės akredituotos įstaigos atestuotas elektrikas. Toks dubliavimas ne tik reikalauja išlaidų iš valstybės biudžeto, bet ir sukelia papildomą naštą vartotojams.
Praėjusiais metais „prisijungimas prie elektros tinklų“ buvo viena prasčiausiai „Doing Business“ tyrime įvertintų sričių. Tačiau keli smulkūs pakeitimai šiemet leis Lietuvai tapti šios srities regiono lydere. Belieka palinkėti, kad ir kitiems pakeitimams nepritrūktų politinės valios.