Lietuviškas ekonomikos vadovėlis „Ekonomika per 31 valandą“ Niujorke paskelbtas geriausiu projektu pasaulyje. Naujos kartos vadovėlis, kurį parengė ir išleido Lietuvos laisvosios rinkos institutas, apdovanotas prestižiniu Templetono laisvės apdovanojimu ir 100 tūkst. JAV dolerių premija. Kas įkvėpė sukurti šį analogų neturintį vadovėlį ir kokie pagrindiniai kriterijai lėmė patekimą į finalininkų gretas, portalo bznstart.lt žurnalistai kalbėjo su Lietuvos laisvosios rinkos instituto Švietimo centro vadove Marija Vyšniauskaite.
Nuoseklaus darbo rezultatas
Pasakodama apie naujos kartos vadovėlio „Ekonomika per 31 valandą“ sukūrimą, pašnekovė priminė, kad Lietuvos laisvosios rinkos institutas ekonominiu švietimu rūpinasi jau nuo pat įkūrimo – pirmasis vadovėlis aukštųjų mokyklų studentams „Rinkos ekonomika ir valstybinis reguliavimas“ išleistas dar 1990 metais. Vėliau organizuota daugybė iniciatyvų moksleiviams, studentams, visuomenei, kol pagaliau visa tai išsirutuliojo į novatoriško vadovėlio parengimą. „Vykdydami apklausas, ekspertinius interviu ir pokalbius, išsiaiškinome, kad mokytojams trūksta žinių ir įrankių perteikti ekonomikos dalyko žinioms profesionaliai ir įdomiai, o, norint tinkamai pasiruošti pamokai, tenka informacijos ieškoti keliuose šaltiniuose, galvoti, kaip ją pritaikyti prie bendrųjų programų, klasės poreikių ir aktualijų – visa tai užtrunka“, – atskleidžia vadovėlio „Ekonomika per 31 valandą“ iniciatorė.
Mokiniai ekonomikos pamokose pasigedo aktualios informacijos, susiejimo su realybe, patrauklių priemonių, iliustracijų, pavyzdžių ir nuorodų. „Išsiaiškinę šias problemas ir mokytojų bei mokinių lūkesčius, nusprendėme padėti ir pagerinti ekonominio raštingumo situaciją šalyje“, – sako Lietuvos laisvosios rinkos instituto Švietimo centro vadovė.
Lūkesčių atitikimas
Subūrus geriausių šalyje ekonomikos mokytojų komandą, kurie dirbo kartu su ekonomikos ekspertais, parengta vadovėlio medžiaga buvo išbandyta 28 mokyklose su daugiau nei 1 tūkst. moksleivių ir jų mokytojais. Tai leido ištobulinti vadovėlį, kad jis kuo geriau atitiktų realius moksleivių lūkesčius, ir sukurti nuolat atnaujinamą, išsamią e. knygą mokytojui „Ekonomikos-vadovelis.lt“, kurioje pateikiami visi atsakymai, vaizdo medžiaga, žaidimai ir interaktyvios priemonės. Pašnekovė pasidžiaugia, kad kūrybinėse dirbtuvėse mokytojams padedama pasiruošti ir per vienus mokslo metus padėti mokiniams perprasti pagrindinius ekonomikos principus. „Laiko nedaug, tad tai išties didelis iššūkis. Skatiname mokytojus pasitelkti interaktyvias priemones, be kurių savo gyvenimo neįsivaizduoja šešiolikmečiai. Kam naršyti socialiniame tinkle „Facebook“ pasislėpus, kai galima tai puikai įtraukti į mokymo procesą?“ – svarsto M. Vyšniauskaitė.
Dėmesį patraukiantis mokymosi turinys
Pašnekovė teigia, kad Templetono laisvės apdovanojimo premijos laimėjimą lėmė keletas veiksnių. „Pirmiausia, per šiek tiek daugiau nei metus mums pavyko pasiekti įspūdingų rezultatų – vadovėlis yra rekomenduojamas Švietimo ir mokslo ministerijos, iš jo jau mokosi 64 proc. devintokų ir dešimtokų visoje šalyje, t. y. daugiau nei 20 tūkst. moksleivių kasmet, kiekvieną savaitę pamokoms su mūsų mokytojo knyga ruošiasi pusė šalies mokytojų“, – džiaugiasi Lietuvos laisvosios rinkos instituto Švietimo centro vadovė.
Novatoriško vadovėlio sėkmę iliustruoja ne tik skaičiai, bet ir apklausos – visi mokytojai, pernai naudoję vadovėlį, teigia, kad mokymo ir mokymosi kokybė pagerėjo, o šią priemonę jie rekomenduotų kolegoms. Pašnekovės teigimu, knyga sukurta mokiniui, suprantant, kad dėl šešiolikmečio dėmesio varžomės su visu likusiu pasauliu: socialiniais tinklais, reklama, renginiais. Tai daro šį vadovėlį išskirtinį – tekstai parašyti kaip istorijos, naudojamos situacijos ir pavyzdžiai iš jaunų žmonių gyvenimo, spalvotos iliustracijos ir nuorodos į vaizdo medžiagą padeda prikaustyti dėmesį. „Neprašome mokinių mintinai išmokti pinigų apibrėžimo, verčiau klausiame, ar 2016 m. tinkamas laikas bitkoinui“, – sako vadovėlio „Ekonomika per 31 valandą“ iniciatorė.
Prasminga investicija į šalies ateitį
Pasaulyje vis geriau suprantama, kad nuo švietimo priklauso, kaip gyvensime ateityje. Švietėjiškos iniciatyvos yra patraukli ir prasminga investicija į šalies ir savo paties rytojų. Kuo daugiau bus kritiškai mąstančių ir aktyvių piliečių, tuo turtingiau ir laimingiau gyvensime visi. Pasak Lietuvos laisvosios rinkos instituto Švietimo centro vadovės, Templetono premijos finalistų gretose atsiduria novatoriški projektai, skatinantys laisvės idėjas, klestėjimą ir veiklumą. Finaliniai projektai turi atitikti šiuos kriterijus, būti pasiekę išskirtinių rezultatų, potencialiai įgyvendinami kitose šalyse. Pašnekovė atskleidžia, kad gautas 100 tūkst. dolerių apdovanojimas bus investuojamas į švietėjiškos veiklos stiprinimą ir plėtimą. „Nekantraujame imtis kitų iniciatyvų, skirtų moksleiviams, mokytojams, studentams, visuomenei. Jau turime daugybę užklausų ir planuojame vadovėlio eksportą į kitas šalis“, – džiaugiasi M. Vyšniauskaitė.
Svajojantiesiems patekti tarp Templetono premijos finalininkų naujos kartos vadovėlio „Ekonomika per 31 valandą“ sumanytoja pataria entuziastingai dirbti, siekiant pakeisti netenkinančią situaciją – imtis iniciatyvų, kurių išties trūksta ir kurių nesiryžta imtis kiti. Be to, pašnekovė pabrėžia, kad svarbu suburti bendraminčių komandą, atsižvelgti į skeptikų kritiką, siekti daugiau, nei suplanuota projekte, ir, žinoma, vadovautis laisvės, kaip pamatinės žmogaus vertybės, principu.