Teikiame ekspertizę dėl 2025–2027 metų biudžeto projekto, nustatančio finansavimą valstybės funkcijų vykdymui ateinančiais metais. Pagrindiniai konsoliduoto biudžeto rodikliai 2025 m.:
● Pajamos 2025 m. – 30,2 mlrd. eurų, išlaidos – 34,4 mlrd. eurų;
● Biudžeto deficitas – 3 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP);
● Valstybės skolos lygis nuo šiemet esančių 39,4 proc. augs iki 43,2 proc. BVP.
PARSISIŲSKITE EKSPERTIZĘ
PARSISIŲSKITE EKSPERTIZĘ
ESMINIAI BIUDŽETO TRŪKUMAI:
- Biudžeto išlaidų struktūra neatitinka deklaruojamų prioritetų. Vertinant pagal biudžeto išlaidų struktūrą, pagrindinis ir vienintelis prioritetas yra socialinė apsauga – finansavimą jai per trejus metus siūloma didinti nuo 16,1 proc. iki 17,5 proc. BVP, t.y. 1,4 proc. Tuo tarpu išlaidas gynybai ketinama išlaikyti stabiliame 3 proc. BVP lygyje.
- Nesudaromos prielaidos viešojo sektoriaus efektyvinimui. Biudžeto projekte nėra nustatomi konkretūs tikslai viešųjų lėšų panaudojimo efektyvumui didinti, taigi lėšos skiriamos inertiškai buvusių laikotarpių pagrindu.
- Nepateikta informacija apie praeito laikotarpio biudžete nustatytus stebėsenos rodiklius. Dėl to nėra aišku, ar pavyko pasiekti rodikliuose nustatytas reikšmes, dėl kokių priežasčių dalis rodiklių pasikeitė. Taip pat neaišku, kokią įtaką pasiekti rezultatai turėjo ateinančių laikotarpių finansavimo struktūrai.
- Dalis biudžeto projekte pateiktų stebėsenos rodiklių nematuoja rezultato (piliečių patirtos naudos) ir yra orientuoti į procesines aplinkybes.
- Trūksta duomenų apie savivaldybių biudžetų išlaidas. Biudžeto projekto prieduose nepateikiama informacija apie savivaldybių agreguotas išlaidas pagal valstybės veiklos sritis, struktūrą, pokyčius, taip pat siekiamus rodiklius. Dėl to negalima įvertinti konsoliduoto biudžeto išlaidų pokyčių, jų panaudojimo efektyvumo ir rezultatyvumo. Tai ypač svarbu, nes savivaldybių biudžetai auga rekordiniu tempu – virš 14 proc.
- Biudžete siūlomi sprendimai mažina gyventojų paskatas dirbti. Dalį socialinių išmokų siūloma didinti net 26 proc. Tuo tarpu, minimalią mėnesinę mėnesio algą (MMA) gaunančio asmens efektyvusis gyventojų pajamų mokesčio (GPM) tarifas didės nuo 3,8 proc. 2024 m. iki 5,6 proc. 2025 m. Dėl to reikšmingai mažės paskatos dirbti.
PARSISIŲSKITE EKSPERTIZĘ