Muitų degalams didinimas žalingas Lietuvos ekonomikai

Atsižvelgdamas į tai, kad Ūkio ministerija svarsto galimybę siūlyti Vyriausybei didinti muitus degalams, Lietuvos laisvosios rinkos institutas nori atkreipti dėmesį į esamas muitų taikymo aplinkybes, jų poveikį ekonomikos procesams, galimas muitų padidinimo pasekmes.

 

Muitų taikymą Lietuvoje yra neigiamai vertinama tarptautinės prekybos organizacijos, jis neatitinka daugelio tarptautinių sutarčių reikalavimų dėl ydingai nustatomos apmokestinamosios vertės ir kai kuriais atvejais – dėl per aukštų muitų tarifų.

 

Direktyvinis kontroliuojamų kainų muitinės vertei apskaičiuoti nustatymas kartu su mokesčių mokėjimu avansu išsekina įmonių apyvartines lėšas, įmonės negali ne tik investuoti ir plėstis – joms tampa sunku išmokėti algas darbuotojams. Dideli muitai ir netinkamai nustatoma apmokestinamoji vertė kenkia ir valstybei. Įmonės priverstos mažinti veiklos apimtis, todėl bendra sumokama mokesčių dalis sumažėja. 1999 metais sumažėjusias įplaukas į biudžetą iš prekybos naftos produktais derėtų aiškinti ne per mažais muitų tarifais, o dideliais akcizais, pakeitusiais žmonių vartojimo prioritetus bei apimtis, taip pat bloga bei sunkia žmonių ekonomine padėtimi. Padidinti muitų tarifai šių problemų neišspręstų, o tik dar labiau jas pagilintų.

 

Siekiant sumažinti negatyvias muitų taikymo pasekmes, importuojamų prekių muitinę vertę būtina nustatyti tik vadovaujantis sandorio kaina. Pabrėžiame, kad nelegali prekyba naftos produktais, įsigyjant juos užsienio biržoje, yra praktiškai neįmanoma, visi įsigijimai yra forminami dokumentais, todėl jais nepasitikėti būtų nepagrįsta. Vadovaujantis Pasaulio prekybos organizacijos reikalavimais, būtina panaikinti visas administraciniu būdu nustatomas kainas ir taikyti tik sandorio vertės metodą. Pagal PPO nuostatas, tik išimtinais atvejais, kai sandorio vertė kelia įtarimų, gali būti atliekamas tyrimas bei pritaikoma ne sandorio vertė.

 

Numatomas naftos ūkio įmonių privatizavimas yra papildomas argumentas, bylojantis prieš muitų didinimą. Tokia „rinkos apsauga” būtų naudinga tik monopolininkei „Mažeikių naftai”, tačiau šiurkščiai pažeistų vartotojų interesus, sumažintų bendrąsias biudžeto pajamas.

 

Dar vienas argumentas prieš muitų degalams didinimą yra naftos brangimas pasaulinėse rinkose, dėl kurio Lietuvoje vėl kyla benzino kainos.

 

Todėl Lietuvos laisvosios rinkos instituto ekspertai įsitikinę, kad muitai degalams neturi būti didinami, o muitinės vertės apskaičiavimo tvarka turi būti nedelsiant keičiama, panaikinat kontrolines kainas ir taikant sandorio vertės metodą.