LLRI pastabos ir pasiūlymai Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pakeitimo projektui
Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerija (toliau – LRSAM) įstatymo projektu Nr. 18-9829 (toliau – Projektas) siekia pakeisti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymą įteisindama bendrinę cigarečių ir suktinių tabako vienetinių pakelių pakuotę (toliau – bendrinę pakuotę), įvesti tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių ir įrenginių, skirtų šiems gaminiams vartoti (toliau – tabako ir susiję gaminiai) pardavimą tiesiogiai neprieinamu būdu, uždrausti vartoti tabaką ir susijusius gaminius įvairiose viešose ir privačiose vietose.
Lietuvos laisvosios rinkos institutas (toliau – LLRI) nepritaria siekiams įteisinti bendrinę pakuotę, tabako gaminių pardavimą tiesiogiai neprieinamu būdu, uždrausti rūkyti įvairiose viešosiose erdvėse ir teikia pastabas bei pasiūlymus.
LLRI nepritaria bendrinės pakuotės įvedimui.
- Tai apsunkintų vartotojo pasirinkimą.
- Sukurtų precedentą uždrausti ir kitų prekių pakuočių dizainą ar logotipus.
- Pažeistų teisę į intelektinę nuosavybę ir pagarbos asmens teisėms ir laisvės principą.
- Draudimas yra neproporcingas, nepagrįstas ir neįrodytas.
- Siūlomą draudimą taiko tik keletas pasaulio šalių.
- Lietuvoje – jau daug draudimų tabako gaminiams.
- Tabako vartojimas Lietuvoje – neišskirtinis.
- Bendrinės pakuotės poveikis – nevienareikšmiškas.
- Neįvertintas poveikis nelegaliai rinkai ir, kad reguliavimas gali paskatinti didesnį tabako gaminių vartojimą.
- Bendrinės pakuotės įvedimas būtų palankesnis pigesnių cigarečių gamintojams.
Nepritariame tabako gaminių pardavimui tiesiogiai neprieinamu būdu.
- Nepagrįsta kodėl reikia dar vieno draudimo.
- Pardavimo tiesiogiai neprieinamu būdu poveikis – nevienareikšmis.
- Reikalavimas tabako ir susijusius gaminius parduoti tiesiogiai neprieinamu būdu sukeltų šias neįvertintas neigiamas pasekmes:
- neįvertinti kaštai, kuriuos patirtų verslas;
- neproporcingai diskriminuojami prekiautojai tabaku, kurie turės uždengti išorines vitrinas ir kitus parduotuvės išorinius įrenginius;
- Apribojamas kelias į Lietuvos rinką ateiti kitiems tabako gamintojams.
Nepritariame nerūkymo zonų plėtrai.
- Daugiabučių bendrijos pačios gali nustatyti, kuriose teritorijose gali būti rūkoma, o kuriose – ne.
- Viešojo maitinimo įstaigos, tolimojo susisiekimo traukinių, orlaivių bendrovės gali pačios nustatyti kur gali būti rūkoma, o kur – ne.
- Sudėtingas įstatymo vykdymo užtikrinimas.
Visą ekspertizės tekstą galite atsisiųsti čia >>