Vasario viduryje Europos Parlamente bus tęsiamos diskusijos dėl Skaitmeninių rinkų akto (angl. Digital Markets Act, DMA), kuriuo siekiama apriboti didžiąsias interneto platformas ir taip užtikrinti sąžiningą konkurenciją skaitmeninėje erdvėje. Išsamią dokumento studiją atlikęs Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI) pabrėžia, kad jame identifikuojamos problemos bandomos spręsti pažeidžiant ekonominius ir teisinius principus.
Nauju reguliavimu Europos Komisija tikisi apriboti interneto platformų (tokių kaip „Google“, „Amazon“, „Apple“ ir kitos) galimybes daryti poveikį Europos Sąjungos vidaus rinkai, joje įsitvirtinti ir išlaikyti ilgalaikę poziciją. Platformos kaltinamos konkurencines aplinkos iškraipymu, vartotojų teisių pažeidimais ir kliūčių inovacijoms sudarymu (prieigos valdymu, angl. „gatekeeping“).
LLRI kartu su viešosios politikos analizės institutais Europoje atliktoje studijoje „Digital Market Act: Competition Private Property, Innovation and the Interests of the Users“ teigiama, kad DMA ne tik nesukurs vienodų žaidimo sąlygų skaitmeninės rinkos dalyviams, bet ir pakirs visų – didelių, smulkių ir vidutinių įmonių – galimybes atliepti vartotojų poreikius, stabdys senojo žemyno skaitmeninės rinkos dinamiką ir inovacijas.
„Reglamentas siekia apriboti didžiųjų skaitmeninių platformų dydį ir veiklą, nustatydamas konkrečias pareigas ir draudimus, – kalbėjo LLRI tyrimų vadovas Robertas Bakula. – Tai reiškia lūžį konkurencijos politikoje.“
Nepaisant to, kad DMA, kaip teigia rengėjai, taikomas išimtinai tik didžiosioms skaitmeninėms platformoms, jis tiesiogiai palies ir mažesnius rinkos dalyvius, ir vartotojus. „Smulkios ir vidutinės įmonės technologijų įmonės gali nukentėti nuo naujo reguliavimo, nes daugelis jų remiasi didžiųjų platformų teikiamomis paslaugomis, pavyzdžiui, naudojasi jų sukurtais rinkodaros, paieškos, bendravimo, saugumo įrankiais“, – aiškino R. Bakula.
Jo teigimu, EK daro klaidingą prielaidą, kad apribojus prieigos valdytojų veiklą vartotojų poreikiai bus tenkinami geriau ir skaidriau.
„Tikimasi, kad nuo šiol visą konkurenciją užtikrins biurokratija, o ne vartotojai. Kai įmonės dėl vartotojo kovoja, jos tobulėja – investuoja į inovacijas, gerina aptarnavimą, savo produktus ir paslaugas“, – sakė LLRI ekspertas.
LLRI studijoje apibendrinama, kad įgyvendinus skaitmeninės rinkos aktą, valstybės turės prisiimti funkciją, kurios nepajėgs įgyvendinti – numatyti, kokio dydžio ir kokias paslaugas teikdamos internetinės platformos geriausiai pildys vartotojų lūkesčius.
„Nuolatinę įtampą, kurią patiria didieji rinkos žaidėjai siekdami geresnių sprendimų vartotojams, palaiko jų tarpusavio konkurencija. Tą galime matyti ir istoriškai, kai vienos didelės platformos nurungia kitas. Be to, kiekvienas rinkos dalyvis konkuruoja ne tik su esamais, bet ir potencialiais konkurentais, ypač tokio masto ir greičio srityje kaip skaitmeninės paslaugos“, – sakė kalbėtojas.
Su studija „Digital Market Act: Competition Private Property, Innovation and the Interests of the Users“ galite susipažinti šioje nuorodoje.
Projekto partneris