Lietuvos laisvosios rinkos institutas išanalizavo savivaldybių su jų valdomomis įmonėmis sudarytus vidaus sandorius, kurie buvo vykdyti 2018 m. Analizė parodė, kad vidaus sandorio privilegija iškreipia konkurenciją, ir kad vidaus sandoriai mokesčių mokėtojams kainuoja brangiau, taip kyla abejonių dėl vidaus sandorių skaidrumo ir šių sandorių sudarymo pagrįstumo.
- Vidaus sandoriu Savivaldybių valdomoms įmonėms (SVĮ) suteikiama privilegija, į kurią kiti ūkio subjektai pretenduoti negali. Tuo yra sukuriamos prielaidos nesąžiningai konkurencijai.
- Daugiausia vidaus sandorių buvo sudarę didžiųjų miestų ir jų kaimyninės savivaldybės, ten kur privataus verslo teikiamų paslaugų pasiūla didžiausia. Tai verčia abejoti vidaus sandorių sudarymo pagrįstumu.
- 22 procentais atvejų, vienu vidaus sandoriu buvo sutarta dėl dviejų, trijų ar keturių veiklų vykdymo. Tuo atveju, jei pavienės vidaus sandorio paslaugos galėtų būti perkamos rinkoje, tokia praktika darytų žalą konkurencijai.
- Vidaus sandoriai mokesčių mokėtojams kainuoja brangiau nei perkant viešojo konkurso būdu.
- Vidaus sandoriai stokoja skaidrumo. Tai rodo šie požymiai:
- Ne visos savivaldybės pateikia informaciją apie vidaus sandorių vertes. Tai neleidžia įvertinti, kiek savivaldybės gyventojams kainuoja konkreti paslauga ir palyginti skirtingose savivaldybėse perkamų tų pačių paslaugų kainas.
- Nekonkrečiai įvardinta vidaus sandoriu sutarta paslauga leidžia vieno ir to paties vidaus sandorio pagrindu be konkurso teikti bet kokias paslaugas, tarp jų ir tas, kurios gali būti teikiamos rinkoje
Analizę „Vidaus sandoriai – grėsmė konkurencijai“ skaityti ir parsiųsti galite čia.
Tikimės, kad ji bus naudinga jūsų darbe.