Dėl Vartotojų teisių apsaugos įstatymo Nr. I-657 2 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (XIVP-4206), kuriuo siūloma Vyriausybės strateginės analizės centrui (STRATA) pavesti analizuoti būtiniausių maisto kainų tendencijas, teikti pasiūlymus dėl vartotojų teisių apsaugą reglamentuojančių įstatymų keitimo. Be to, siūloma įpareigoti STRATĄ rinkti duomenis iš privačių įmonių apie prekių kainų dedamąsias dalis.
PARSISIŲSKITE EKSPERTIZĘ
Anot iniciatorių, projekto rengimą paskatino rekordiškai aukštos infliacijos nulemtas „smarkiai išaugusių kainų poveikis Lietuvos gyventojams“. Šią riziką tikimasi sumažinti valstybės institucijai pavedus funkciją stebėti kainų dedamąsias. Tačiau kaina rinkoje nėra nustatoma pagal formulę: sąnaudų suma plius pageidaujamas priedas, kurį galima lengvai „pridėti“ ir taip pat lengvai apkarpyti. Tai planinės ekonomikos požymis.
Projektu nėra sprendžiamos ir esminės visuotinio kainų augimo problemos ištakos – pigių pinigų politikos nulemtas pinigų nuvertėjimas. Nepripažinusios fiskalinės bei monetarinės politikos poveikio kainų augimui, valstybės institucijos perkelia visą atsakomybę už kainų augimą verslui, priešina visuomenę su jai tarnaujančiais ūkio subjektais. Pareiga rengti kainų stebėsenos planus ir siūlyti įstatymų pakeitimus suponuoja galimą didesnį valstybės kišimąsi į rinką ir kainų kontrolę.
PARSISIŲSKITE EKSPERTIZĘ