Kai prieš trejus metus Seimas įteisino prabangaus nekilnojamojo turto (NT) mokestį, politikai žadėjo, kad tai įgyvendins socialinį teisingumą. Nemažai paprastų žmonių susigundė tokiu pažadu ir pritarė naujam prabangaus NT mokesčiui.
Tuo metu Lietuvos laisvosios rinkos institutas siūlė nepritarti tokiam mokesčiui, nes valdžia tikrai nesustos apmokestindama tik prabangų NT, tad tai bus pirmas žingsnis visuotinio NT mokesčio link.
Deja, šis įspėjimas jau pildosi – NT mokestis artėja jau ir prie Jūsų slenksčio. Kadangi vietoj žadėtų 17 mln. litų pajamų kasmet iš šio mokesčio surenkama tris keturis kartus mažiau, Seimas ketina apdėti šiuo mokesčiu dar apie 2500 šalies būsto savininkų. Pernai mokestį mokėjo apie 2370 šeimų ir gyventojų.
Praėjusią savaitę Seimo Biudžeto ir finansų komitetas pritarė pataisoms, pagal kurias neapmokestinama NT vertė mažinama nuo 1 mln. iki 750 tūkst. litų. Politikai atvirai teigia, kad jų siekis – padaryti šį mokestį visuotinį, t. y. kad jį mokėtų visi būstą turintys šalies gyventojai. Tad politikai suviliojo žmones pažadais apie mokestį tik prabangiam NT, o dabar jau siūlo apmokestinti visą gyventojams priklausantį NT.
Apie šį mokestį daug rašyta. Tačiau verta pakartoti, kad pagrindinė jo problema – žmonės gali turėti būstą, bet neturėti pajamų šiam mokesčiui sumokėti. Didmiesčių centruose gyvenantys pensininkai, daugiavaikės šeimos, inteligentai, naują būstą iš paskolos bankui įsigijusios jaunos šeimos – visi jie privalėtų mokėti visuotinį NT mokestį, nors akivaizdu, kad lėšų tam jie gali neturėti. Įstatyme nėra numatyta NT mokesčio išimčių nei pensininkams, nei įsigijusiems būstą už paskolas gyventojams. Iš kur šiems žmonėms paimti pinigų naujam mokesčiui sumokėti?
Kita NT mokesčio bėda – tai reikštų dar didesnę mokesčių naštą dirbantiems šalies gyventojams. Juk NT mokestį mokėtų tie patys žmonės, kurie jau dabar moka apie 42 proc. nuo darbo užmokesčio ir kitus mokesčius – PVM bei akcizus. Kaip rodo mokesčių skaičiuoklė www.mokumokesčius.lt, 2000 litų į rankas per mėnesį uždirbantis žmogus per metus sumoka daugiau nei 23 000 litų mokesčių. Toks žmogus daugiau nei pusę metų dirba tam, kad sumokėtų mokesčius. NT mokestis būtų naujas, papildomas mokestis – Seimo nariai siūlo jį taikyti nemažinant jokių kitų mokesčių.
Vis dėlto biudžeto problemas reikėtų spręsti mažinant planuojamas išlaidas ir efektyviau panaudojant esamas lėšas, o ne dar ir dar didinant mokesčius. Priminsiu, jog valstybės biudžeto deficitas kitąmet gali siekti 1,2 mlrd. litų, o pagrindinė to priežastis, kad išlaidas užsimota didinti net 1,4 mlrd. litų, arba 6 procentais. Keli papildomi milijonai iš praplėsto NT mokesčio (jei išvis pavyks surinkti daugiau pajamų) biudžeto nepagerins, tad užuot plėtus šį mokestį būtina apkarpyti valdžios išlaidų augimą.
Politikai siekia, kad mokestis būtų išplėstas jau nuo 2015 metų. Užkirsti tam kelią turėtų Mokesčių administravimo įstatymas, numatantis, jog keičiant mokesčio dydį turi būti paliktas 6 mėnesių prisitaikymo laikotarpis, kad mokesčių mokėtojai turėtų laiko pasirengti.
Tačiau politikai bando neteisėtai pasinaudoti taisykle, leidžiančia keisti mokesčius, jei mokesčių pakeitimo projektas susijęs su biudžetu. Bet šis projektas nėra susijęs su biudžetu: jį dar praėjusių metų gruodį registravo keli Seimo socialdemokratų partijos frakcijos nariai. Vyriausybė šio projekto neteikė su biudžetu. Valstybės biudžeto projekte neatsispindi, kaip svarstomos NT mokesčio pataisos pakeistų pajamas. Vadinasi, projektas nėra susijęs su biudžetu ir turi būti svarstomas atskirai, o jam privalo galioti 6 mėnesių prisitaikymo laikotarpis.
Deja, kai šie argumentai buvo išsakyti Biudžeto ir finansų komitete, komiteto pirmininkas numojo ranka, ragindamas nesirūpinti „statutiniais dalykais“. Anot komiteto pirmininko, gilintis į šiuos „formalumus“ – ne mokesčių mokėtojų reikalas. O juk būtent komiteto pirmininko atstovaujamos Socialdemokratų partijos rinkimų programoje buvo įrašytas pažadas uždrausti keisti mokesčius su biudžetu! Teisinėje valstybėje skandalą turėtų sukelti tai, jog nė vienas komiteto narys nemato problemos dėl tokių neteisėtų veiksmų ir balsuoja už tai, kad neteisėtai apeitų reikalavimą dėl 6 mėnesių prisitaikymo laikotarpio. Beje, uždrausti keisti mokesčius su biudžetu prieš rinkimus žadėjo ir Darbo partija, o partija „Tvarka ir teisingumas” įsipareigojo nekeisti mokesčių įstatymų trejus metus.
Tad nė viena koalicinės Vyriausybės narė nesilaiko savo pačių prieš rinkimus įsipareigojimo išlaikyti stabilią mokesčių sistemą ir uždrausti keisti mokesčius su biudžetu. Dėl to eilinį kartą nukenčia mokesčių mokėtojai, kuriems nepaliekama pakankamai laiko prisitaikyti prie pakeltų arba naujai įvestų mokesčių. Nors akivaizdu, jog NT mokestis – jau ant kiekvieno gyventojo slenksčio, tebėra žmonių, manančių, kad svarstomame projekte nėra nieko blogo. „Kodėl turėčiau priešintis šiam mokesčiui, jei mano būsto vertė – keli šimtai tūkstančių?“, – mąsto jie.
Priešintis dabar reikia todėl, kad kai bus svarstomas visuotinis NT mokestis, priešintis bus per vėlu. Tuomet, kai bus priimtas svarstomas įstatymas ir neapmokestinama vertė bus nuleista iki 750 tūkst. litų, politikai pasakys, kad visi tie, kas nemoka NT mokesčio, naudojasi mokesčio lengvata. O prieš lengvatą jau nepakovosi.
Tad metas suvokti, kad šis mokestis – nebe ant kaimyno, bet jau ir ant Jūsų slenksčio. Užverkite duris šiam mokesčiui, neįsileiskite jo – kreipkitės į Seimo narius, rašykite jiems laiškus, nebijokite išsakyti savo nuomonės. O svarbiausia – nesidžiaukite tuo, kad nepageidautinas svečias – NT mokestis – apšvarino Jūsų kaimyno namą, nes greitai jis įsibraus ir į Jūsų namus.