Keičiama kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo tvarka privers Lietuvos įmones už naudojimąsi keliais valstybei mokėti kelis kartus, teigia Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) ekspertai ir siūlo atsisakyti ydingos praktikos kelių mokestį skaičiuoti nuo apyvartos.
Šiandien, gruodžio 12 d., LRS Ekonomikos komitetas svarstys Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pataisų projektą, kuriuo nuo 2004 m. įvedamas metinis transporto priemonių registracijos mokestis, tačiau išlieka ir atskaitymai nuo apyvartos.
Kaip teigė LLRI viceprezidentė Rūta Vainienė, atskaitymai nuo pajamų yra visiškai nesusiję su naudojimusi keliais, todėl tokio kelių finansavimo būdo būtina nedelsiant atsisakyti. „Pakeitimai, kuomet už kelius moka tik tie, kurie jais naudojasi, atitiktų ir Europos Sąjungos kelių finansavimo modelį”, – sakė R. Vainienė. Jos nuomone, kelių mokestis nuo apyvartos yra ypač žalingas, nes sunkina mokesčių naštą, lemia daugiapakopį apmokestinimą ir neleidžia išryškėti tikrajai transporto kainai. Dažnai jį tenka mokėti ir toms įmonėms, kurios keliais visiškai nesinaudoja.
Negana to, svarstomu Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pataisų projektu yra išplečiama atskaitymų nuo pajamų bazė. Nuo 2002 m. įmonės atskaitymus skaičiuos jau ne tik nuo realizavimo pajamų, bet nuo visų pajamų, nes pagal naująjį Pelno mokesčio įstatymo projektą atsisakoma pajamų skirstymo į realizacines ir nerealizacines. Tokios projekto nuostatos kelių mokestį padidintų visoms įmonėms, o ypač toms, kurios gyvena iš maržos arba dėl apskaitos ypatumų į savo pajamas turi įskaičiuoti ir kitų įmonių pajamas. Mokestis taip pat išaugtų pelno nesiekiančioms įmonėms, gaunančioms labdarą ir paramą, tačiau dalį lėšų užsidirbančioms iš teikiamų paslaugų ar parduodamų prekių.
LLRI siūlo kelių priežiūros ir plėtros programą formuoti iš dviejų pagrindinių šaltinių: metinio transporto priemonių registracijos mokesčio ir pajamų iš akcizo degalams dalies. Taip mokestis už valstybinius kelius būtų susietas ir su naudojimosi keliais apimtimi, ir su transporto priemonių įtaka keliams bei aplinkai. Būtent tokie uždaviniai keliami ES transporto politikai. Todėl tikslinga transporto priemonių registracijos mokestį įvesti nedelsiant ir iš karto atsisakyti atskaitymų nuo pajamų visoms įmonėms, nesvarbu, kokia veikla jos verčiasi.
Beje, siūlymas naikinti kelių mokestį nuo apyvartos buvo ne kartą pristatytas ir diskutuotas. Dėl jo būtinumo sutaria ir specialistai, ir politikai, o kai kurios politinės partijos (tarp jų ir valdančioji – Naujoji Sąjunga) šį siūlymą pateikė savo rinkiminėse programose.