Marija Vyšniauskaitė: „Lietuvos mokytojai neturi laisvės“

Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) Švietimo centro vadovė  Marija Vyšniauskaitė – baigusi filosofijos studijas Lietuvos edukologijos universitete (LEU), prisipažįsta, kad pasirinkusi nepopuliarią specialybę, liko nesuprasta aplinkinių. „Mano tėvai pernelyg nesidžiaugė mano pasirinkimu – studijuoti filosofiją. Tačiau jie mane drąsino, skatino toliau mokytis“, – tikino Švietimo centro vadovė.

M. Vyšniauskaitė iki šiol prisimena praktikas mokyklose. LLRI specialistės  tikinimu, kelias valandas ruošdavosi pamokoms, nes studentė norėdavo sudominti moksleivius filosofija, parinkti įdomių straipsnių, rekomenduoti knygų, kurias perskaitytų laisvu laiku.

Marija nepasirinko pedagogo kelio, tačiau dirba švietimo srityje. 2015 m. moteris su kolega Žilvinu Šilėnu išleido ekonomikos vadovėlį „Ekonomika per 31 valandą“. Vadovėlis buvo rašomas kelis metus. „Man smagu, kad mokytojai ir mokiniai vertina mano darbą. 82 procentai mokinių mokosi iš mano vadovėlio. Vykstu į mokytojų seminarus, kuriuose išgirstu komentarus: „Mes naudojamės jūsų parašytu vadovėliu“. Tai yra mano darbo įvertinimas“, – pasakojo M. Vyšniauskaitė.

2016 m. knygos autorė gavo prestižinį apdovanojimą. Lietuviškas vadovėlis „Ekonomika per 31 valandą“ paskelbtas geriausiu projektu pasaulyje ir apdovanotas prestižiniu Templeton laisvės apdovanojimu bei 100 tūkst. JAV dolerių premija. Pasak M. Vyšniauskaitės, tai yra didžiulis apdovanojimas Lietuvai. „Tai buvo visiškai netikėta žinia. Kai pasakė, kad laimėjome, buvo keista. Apdovanojimą atsiėmiau vienoje prabangiausių Niujorko vietų, Capitale rūmuose, į kuriuos susirinko keli šimtai žmonių iš viso pasaulio. Visą savaitę buvome pasaulio žiniasklaidos centre“, – kalbėjo LLRI Švietimo centro vadovė.

LEU vykusioje diskusijoje „Daugiau nei pedagogas: kaip tampama lyderiu?“ Marija pastebėjo, kad pedagogo prestižas pakils tik tuomet, kai pasikeis visuomenės požiūris ir mokytojo darbo pobūdis.  Anot pašnekovės, Suomijoje pedagogo profesija yra perspektyvi, jų atlyginimai yra šiek tiek didesni už vidutinį šalies atlyginimą. Šiuo metu Suomijoje vidutinis mokytojo atlyginimas yra daugiau nei 3000 eurų. „Bendraujant su suomiais, supratau, kad mokytojui yra svarbu turėti ne tik pašaukimą, bet ir laisvės. Tu ateini į klasę ir gali pasirinkti, ko tu nori mokyti, iš kokios medžiagos mokysies, kaip tu mokysi, gali eksperimentuoti, siekti savo užsibrėžtų tikslų. O Lietuvos mokytojai yra priklausomi nuo auditorių, ministerijos, direktorių, programų. Jie nėra savarankiški žmonės“, – teigė M. Vyšniauskaitė.

Pasak švietimo specialistės, mokytojas turi turėti platų žvilgsnį ir neužsidėti visažinio kaukės. „Pavyzdžiui, per geografijos pamoką gal mokinys gali geriau papasakoti apie Egiptą už patį mokytoją. Tai yra gerai ir to nereikia pedagogui gėdytis, bijoti. Man atrodo, kad kartais mokytojai bijo klausimų, į kuriuos neturi atsakymų“, – pasakojo LLRI Švietimo centro vadovė.

Šaltinis: Lietuvos edukologijos universitetas

KLE_2902

KLE_2858

KLE_2847

Nuotraukos: Martynas Musteikis