Lietuvos laisvosios rinkos institutas (toliau – LLRI) išnagrinėjo Maisto įstatymo 2 straipsnio papildymo ir papildymo 6(1) straipsniu įstatymo projektą (XIP-1733(2)) ir teikia pastabas ir pasiūlymus.
Įstatymo projekto 2 straipsnis siūlo papildyti įstatymą 6 straipsniu, kuris uždraustų energinių gėrimų pardavimą jaunesniems nei 18 metų asmenims. Energinis gėrimas įstatymo projekto 1 straipsnyje apibrėžiamas kaip gėrimas, kurio sudėtyje yra vitaminų ir tonizuojamųjų ar stimuliuojamųjų medžiagų (kofeino, guaranino, ginsenozidų, taurino ir panašiai).
LLRI siūlo netaikyti siūlomos pardavimų ribojimo priemonės. Energinių gėrimų, kaip ir daugelio kitų produktų vartojimo nepilnamečių tarpe priežiūra visų pirma turi rūpintis šeima ir bendruomenė. Nesaikingas įvairių maisto medžiagų vartojimas gali sukelti pavojų sveikatai, tačiau tai nėra priežastis riboti šių produktų prieinamumą. Nepilnamečiai asmenys turi galimybę įsigyti didelę įvairovę maisto produktų, gėrimų, ne maisto produktų, kurie vartojami nesaikingai, piktnaudžiaujant gali sukelti rimtų sveikatos sutrikimų, tačiau konkrečios gėrimų grupės išskyrimas ir pardavimo ribojimas yra perteklinė priemonė.
Draudimais grįstų priemonių neefektyvumą galima iliustruoti alkoholinių gėrimų vartojimo tendencijomis. Alkoholinių gėrimų prekyba nepilnamečiams asmenims, bei nepilnamečių alkoholio vartojimas Lietuvoje yra draudžiami, pardavimo vietose yra įspėjamieji ženklai, pardavėjai yra įpareigoti tikrinti asmenų amžių liudijančius dokumentus, tačiau tai nesustabdo alkoholinių gėrimų vartojimo nepilnamečių tarpe, alkoholiniai gėrimai yra įsigyjami ir vartojami pažeidžiant įstatymą, nelegalioje rinkoje. Sveiko gyvenimo būdo propagavimas, švietėjiška sveikos mitybos veikla, šeimos ir bendruomenės vaidmens nepilnamečių ugdyme stiprinimas – yra daug veiksmingesnės priemonės, siekiant riboti potencialiai žalingų produktų perteklinį vartojimą.
Kyla abejonių dėl pasirinktos priemonės – draudimo parduoti energinius gėrimus nepilnamečiams asmenims. Jeigu draudimas grindžiamas pavojumi sveikatai, kodėl draudžiama produktą įsigyti, o ne vartoti. Įgyvendinus siūlomus įstatymo pakeitimus, energinių gėrimų nepilnamečiai negalėtų įsigyti, net jeigu jie skirti vartoti kitiems pilnamečiams asmenims, tėvams, taip pat galėtų energinius gėrimus vartoti, jeigu jų nuperka tėvai ar pilnamečiai.
Gėrimais prekiaujantiems subjektams turi būti suteikta galimybė bendruomenės ar klientų pageidavimu ar asmeniniu sprendimu riboti tam tikrų prekių pardavimus nepilnamečiams asmenims, tame tarpe ir energinių gėrimų, tačiau tai neturėtų būti reglamentuojama įstatymu valstybės lygmeniu. Parduotuvės savininkams turi būti palikta laisvė spręsti ar prekiauti energiniai gėrimais ir kokiomis sąlygomis juos pardavinėti.
Taip pat kyla abejonių dėl energinių gėrimų apibrėžimo, nes vitaminų ir stimuliuojančių medžiagų turi ir tokie gėrimai kaip arbata, kava, populiarūs gaivieji gėrimai, sultys. Pateiktas energinio gėrimo apibrėžimas yra per daug platus ir gali apimti didžiąją dalį mažmeninėje prekyboje esančių gaiviųjų gėrimų.
LLRI siūlo nepritarti įstatymo projektui.