Vyriausybė pritarė Lietuvos Respublikos įmonių vadovų diskvalifikavimo įstatymo projektui ir teiks jį svarstyti Seimui. Priėmus šį įstatymą, akcinių, uždarų akcinių bendrovių, komercinių bankų, draudimo įmonių, valstybės bei kitų numatytų įmonių direktoriai galės būti diskvalifikuojami, jei įmonė patyrė nuostolių, jei pažeidinėjami įmonių veiklą reglamentuojantys įstatymai, jei sudaromi sandoriai, priešingi įmonės interesams bei kt.
Lietuvos laisvosios rinkos instituto nuomone, parengtas projektas neatitinka Vyriausybės pasirinktos ekonomikos liberalizavimo bei privatizavimo krypties. Šiuo įstatymu būtų grubiai kišamasi į privačių subjektų veiklą, užkertamas kelias savininkams spręsti samdomų vadovų atsakomybės ir atleidimo klausimus, sudaromos prielaidos korupcijai bei susidorojimui su atskirais žmonėmis. Būtent dėl šių priežasčių įstatymas neturi būti svarstomas, o idėjos diskvalifikuoti privačių įmonių vadovus turi būti atsisakoma apskritai.
Lietuvos laisvosios rinkos institutas savo išvadose, pateiktose Lietuvos Respublikos Vyriausybei teigia, kad „Baudžiamojo kodekso nuostatos yra ir turi likti vienintelėmis teisėtomis priemonėmis taikyti sankcijas asmenims užimti pareigas ar vykdyti ūkinę veiklą. Jeigu jau žmonių laisvė dirbti ir samdyti darbuotojus yra apribojama, tai turėtų įvykti tik baudžiamojo proceso pasekoje. Bet kokie kiti pagrindai ir procedūros yra neteisėti ir pažeidžia LR Konstitucijos 48 straipsnį, teigiantį „Kiekvienas žmogus gali laisvai pasirinkti darbą bei verslą…” Taigi, dėl žmogaus padaryto nusikaltimo reikia inicijuoti baudžiamąją bylą ir tik teismui priėmus sprendimą skirti bausmę žmogui gali būti taikomi numatyti laisvės apribojimai”.
Laisvosios rinkos instituto prezidentė Elena Leontjeva Vyriausybės posėdyje ragindama nepritarti įstatymo projektui sakė, kad šiuo metu įmonių vadovai yra pasmerkti pažeidinėti įstatymus dėl pačių įstatymų prieštaringumo, painumo ar neaiškaus traktavimo. Todėl Vyriausybė turėtų pirmiausia ir kuo skubiau sutvarkyti įmonių veiklos teisinę bazę, užtikrinant įstatymų viršenybę, skaidrumą bei privačių interesų paisymą, – teigiama ekspertizės išvadose. Esant dabartinei situacijai nuo vieno ar kito įstatymo ar jo aiškinimo nukrypstama nuolatos ir neišvengiamai. Akivaizdu, kad priėmus svarstomą įstatymo projektą, ne visi padarę nurodytus prasižengimus būtų diskvalifikuoti – taigi būtų sudarytos prielaidos susidoroti su kam nors nepatogiais įmonių vadovais.
Projekte numatytas diskvalifikavimas dėl įmonės bankroto, nuostolių ir kiti pagrindai, instituto nuomone, visiškai netinka būti bausmės kriterijumi. Šie reiškiniai rinkos ekonomikoje yra objektyvūs ir patys savaime neįrodo vadovo kaltės. Laisvosios rinkos instituto ekspertizės išvados atkreipia dėmesį, kad įstatymo projektas net neįpareigoja teismo įrodyti vadovo kaltę, taigi vadovai galės būti diskvalifikuojami net nesant jų kaltės. Institutas siūlo skatinti savininkus kontraktais formalizuoti samdomų vadovų atsakomybę, o darbo įstatymus pakeisti taip, kad jie netrukdytų šiems privatiems susitarimams. „Dabartiniai įstatymai neleidžia savininkams spręsti samdomų vadovų atsakomybės klausimus, numatant kontraktuose specialius reikalavimus, apriboja galimybes juos atleisti ar reikalauti atlyginti nuostolius. Užuot naikinant šiuos trūkumus, svarstomu įstatymo projektu siekiama suteikti plačius ir pavojingus įgaliojimus valdžios institucijoms”, – teigiama Instituto išvadose.