Tabako kontrolės įstatymo pataisos – smūgis vartotojų ir spaudos laisvei

Seimo priimtos Tabako kontrolės įstatymo pataisos ne tik šiurkščiai pažeis vartotojų bei gamintojų interesus. Jis laikytinas žingsniu informacijos laisvės ribojimo bei cenzūros įteisinimo link, įsitikinę Lietuvos laisvosios rinkos instituto ekspertai.

 

Seimas praėjusią savaitę pritarė Tabako kontrolės įstatymo pataisoms, kuriomis tabako reklama žiniasklaidoje bus uždrausta nuo 2000 metų sausio 1 d. Įstatymas numato uždrausti ne tik pačią tabako reklamą, skatinančią vartoti tabako produktus, bet ir teikti netiesioginę informaciją apie tabaką bei jo gamintojus.

 

Toks draudimas visų pirma neigiamai atsilieps vartotojų interesams. Rūkantys žmonės nebeteks galimybės gauti jokios informacijos apie tabako gaminius, tuo pačiu jiems bus sunkiau pasirinkti geresnės kokybės ar mažiau sveikatai kenksmingas cigarečių rūšis ir pan.

 

Tabako kontrolės įstatymo pataisos pažeidžia ir gamintojų teises viešai skelbti informaciją apie jų gaminamą produkciją, jos kokybę, asortimentą ir t. t. Be to, įstatymas šiurkščiai kišasi į privačių bendrovių rinkodaros veiklą.

 

Minėtas draudimas labai pakenks, ne tik tabako vartotojams ir gamintojams, bet ir visai likusiai visuomenės daliai. Smarkiai sumažėjus iš reklamos gaunamoms pajamoms, bus suduotas smūgis ir žiniasklaidos nepriklausomybei. Kas gali paneigti, kad ribodama tabako reklamą, valdžia nesiekia ir dar vieno slapto tikslo – susilpninti laisvą ir nepriklausomą spaudą, kuri visuomenėje yra nepalyginamai populiaresnė, nei bet kuri valdžios institucija.

 

Kadangi įstatymas uždraus reklamą, propaguojančią gaminančių, importuojančių ar prekiaujančių tabako produktais įmonių pavadinimus, gaminių prekinius ženklus ar simbolius, įstatymas pakenks ir spaudos platintojos – bendrovės Lietuvos spauda” interesams. Šiuo metu „Lietuvos spaudos” kioskai reklamuoja juos pastačiusią Danijos tabako kompanija „House of Prince”. Ar, įsigaliojus įstatymui, neprasidės ir niekuo dėtų spaudos kioskų griovimo vajus?

 

Visgi reikia pastebėti, kad, kovodama su informacijos laisve, valdžia kelia sau neįgyvendinamą uždavinį: palydovinės televizijos ir Interneto amžiuje neįmanoma taikyti viduramžiškų cenzūros metodų.

 

Įstatymo pataisų autoriai remiasi iš piršto laužtais tikslais – sumažinti tabako vartojimą, visiškai neatsižvelgdami, ar tokiomis priemonėmis šie tikslai bus pasiekti. Absurdiška teigti, kad sveikatai žalingi įpročiai plinta dėl reklamos. Juk tai, kad tiek Lietuvoje, tiek beveik visose civilizuotose šalyse draudžiama ne tik reklamuoti, bet ir gaminti, vartoti bei laikyti narkotines medžiagas, anaiptol neišsprendžia narkomanijos problemos.