Kaip mokytojas turėtų elgtis susidūręs su patyčiomis nuotolinio mokymosi procese? Kaip virtualias pamokas paversti efektyviomis ir maksimaliai išlaikyti moksleivių dėmesį? Apie itin subtilius nuotolinio mokslo niuansus savo įžvalgomis ir patarimais dalijasi vienas iš „LINK“ konferencijos mokytojams pranešėjų – psichologas Linas Slušnys.
Fizinėms klasėms persikėlus į virtualius kambarius, mokytojams iškilo sunkumų ne tik sukant galvą, kaip nuotolines pamokas paversti interaktyviomis, bet ir kaip tinkamai sudrausminti pamokose dalyvaujančius moksleivius. Psichologas Linas Slušnys, teigia, jog tinkamas moksleivių elgesys prie ekrano – ne vien mokytojo uždavinys. Pirmiausia jis turi būti formuojamas namuose.
„Daugeliu atvejų [patyčios – aut. past.] tai tėra vaikų bandymas „praplėsti“ ribas, pažiūrėti kas leidžiama ir kaip reaguoja mokytojai. Veiksmai, kurie susiję su bendravimu už ekrano, bendraujant tarpusavyje, jau yra ne mokyklos, o tėvų reikalas ir jie turi rūpintis, kad vaikai tinkamai išnaudotų laiką eteryje”, – teigia psichologas.
Kalbėdamas apie patyčias nuotolinio mokymosi procese, L. Slušnys taip pat pabrėžia, jog nemažai sklandžios nuotolinės paskaitos sėkmės lemia ir mokytojo technologinis raštingumas, įvairių įrankių naudojimas.
„Iš esmės mokytojai prie ekranų elgiasi panašiai kaip ir klasėje. Vieni moka technologijas išnaudoti ir panaudoti jas ugdymo procesui, kiti to nemoka. Kai nemoka, tuomet kyla konfliktai, nes pamokos yra nuobodžios, iš nuobodulio vaikai ima ką nors veikti savo įdomumui. Jeigu mokytojas geba tinkamai naudoti technologijas – tuomet vaikai įsitraukia į veiklas”, – sako L. Slušnys.
Psichologo teigimu, mokytojui labai svarbu klasėje, nesvarbu, fizinėje ar virtualioje, nustatyti aiškias taisykles, nuolat moksleiviams jas priminti, o į netinkamą moksleivio elgesį reaguoti iškart, neleisti jam pasijusti visagaliu.
„Tinkamai reaguojantis mokytojas patyčių gali sumažinti iki minimumo. Viskas prasideda nuo aiškių taisyklių klasėje, mokykloje ir bendruomenėje. Šiuo metu mes per mažai skiriame dėmesio tokių susitarimų aptarimui, vėliau net persitarimui mokslo metų eigoje. Labai svarbu reaguoti į visokias netinkamo elgesio apraiškas neasmeniškai, o bandant suvokti vaiko netinkamo elgesio priežastis ir pabandyti padėti vaikui elgesį keisti. Mokytojas, norėdamas konstruktyviai įveikti vaikų netinkamą elgesį, turi naudoti daug skirtingų veiklų, keisti darbo metodus. Kitaip tariant šiandienos mokytojas turi būti apdovanotas kūrybiškumu“, – įžvalgomis dalijasi specialistas.
Dar prieš metus nepažįstamai skambėjęs žodžių junginys „nuotolinis mokslas“ šiandien tapo bene įprastu reiškiniu, tačiau kartu su naujovėmis kilo ir nauji iššūkiai. Daugiau ir išsamiau apie nuotolinio mokymosi specifiką – Lietuvos laisvosios rinkos instituto organizuojamoje konferencijoje „LINK“, spalio 28 dieną, 10 valandą ryto.
Konferencijos pranešėjai – įvairių sričių specialistai – švietimo futuristai, mokytojai, politologai, psichologai ir filosofai.