Verslo istorijos – nauja LLRI įrašų serija apie garsiausius, kūrybingiausius, inovatyviausius, įžvalgiausius – verslius žmones. Ir apie tai, kuo jų idėja ir įžvalgumas įveikė konkurentus ir pelnė mūsų – pirkėjų – palankumą.
Viskas prasidėjo nuo degtuko…
IKEA kompanijos įkūrėjas Ingvar Kamprad verslininku tapo labai anksti. Jau būdamas penkerių jis pradėjo kaimynams pardavinėti degtukus. Būdamas septynerių jis suprato, kad juos galima dideliais kiekiais pigiai pirkti Stokholme ir pelningai pardavinėti vietiniams gyventojams. Septynerių metų jis nusipirko dviratį, su kuriuo galėjo prekes išvežioti ir po aplinkinius miestelius. Greitai jis prekiavo ne tik degtukais, bet ir kalėdinių eglučių papuošalais, sėklomis, pieštukais ir tušinukais. Už mokyklos baigimą gerais pažymiais, jo tėvas jam padovanojo nedidelę pinigų sumą, kurią septyniolikos metų jaunuolis panaudojo įkurdamas savo verslą – kompaniją IKEA.
Kas sakė, kad paštu platinami katalogai „nebemadingi“?
1947 metais į savo asortimentą jis įtraukė ir baldus. Tais pačiais metais jis išleido ir pirmąjį IKEA katalogą, kuriame buvo visos jų pardavinėjamos prekės. Paštu platinamas, nemokamas IKEA katalogas iki šiol yra viena geriausių jų marketingo priemonių. Nuo 1951 metų IKEA kataloge jau buvo vien tik sėkmingiausia prekė – baldai. Tuo metu konkurencija baldų rinkoje buvo didžiulė, o konkurentai norėdami sužlugdyti naują, veržlų dalyvį rinkoje nusprendė susitarti su tiekėjais, kad jie daugiau nebevežtų savo baldų IKEA parduotuvėms.
Išardyti ir surinkti – paprasta
Bet IKEA įkūrėjas nepasidavė ir nusprendė visą dizainą ir gamybą perkelti į pačios kompanijos rankas. Tuo sunkiu metu kompanijos įkūrėjas pamatė, kaip vienas darbuotojas, nuo ką tik nupirkto stalo nuėmė kojas, kad jį būtų patogiau jį sutalpinti į savo nedidelę mašiną. Tai pakišo idėją, kad klientų patogumo dėlei visus baldus būtų galima kurti taip, kad jie būtų lengvai išardomi ir sutveriami, o visos reikalingos dalys būtų pervežamos plokščiose, stačiakampio formos dėžėse. Šios dėžės lengvai telpa ne tik į pirkėjų mašinas, bet ir į konteinerius, kuriuose į parduotuves keliauja šios prekės. Dėl inovatyvaus supakavimo vienas IKEA sunkvežimis gali pervežti daug daugiau baldų nei jų konkurentų sunkvežimiai. Tai leidžia sutaupyti transportavimo išlaidas ir prisideda prie žemos jų baldų kainos.
IKEA parduotuvių labirintai
Dėl žemos produktų kainos dažnai pasigirsdavo įtarimų, kad IKEA kataloge esantys baldai gali būti nekokybiški ir padaryti iš prastų žaliavų. Siekiant išsklaidyti šias abejones buvo atidaryta pirmoji IKEA parduotuvė, kurioje klienai gali patys apžiūrėti ir išbandyti siūlomus baldus. Kompanijos parduotuvės taip pat pasižymi originaliais sprendimais: vietoj didelių atvirų prekybos salių klientai per parduotuvę keliauja kaip per muziejaus ekspoziciją, sekdami ant grindų nupieštomis rodyklėmis. Jos praveda pro įvairių kambarių baldų ekspozicijas, kur klientai gali apžiūrėti visą parduotuvės asortimentą, užsirašyti jiems patikusių baldų pavadinimus ir kodus ir vėliau iš atviro sandėlio pagal šiuos duomenis patys pasiimti jiems patikusius kelionei namo paruoštus, supakuotus baldus. Tai taip pat leido mažesniam darbuotojų skaičiui aptarnauti daugiau klientų.
Dėl visų šių kainą mažinančių, paprastų ir originalių sprendimų IKEA yra sėkmingiausia baldais prekiaujanti kompanija pasaulyje, o jos 87 metų kūrėjas įkūrėjas yra ketvirtas turtingiausias žmogus pasaulyje.