Ilgą laiką mane kankina klausimas, kodėl kairieji ir žalieji taip mėgsta traukinius? Na gerai, tarkime, žaliesiems traukinai patinka todėl, kad yra neva ekologiškesni, nei automobiliai ar lėktuvai (apie tai vėliau). Bet kodėl traukiniai patinka kairiesiems? Todėl kad šarvuotus traukinius labai mėgo bolševikų grandai?
Pusiau juokais, pusiau rimtai pradedu galvoti, kad kairiuosius traukiniai žavi todėl, kad keleivis neturi pasirinkimo laisvės. Traukinio vairuotojas (mašinistas) pasirinkimo laisvės taip pat neturi. Na taip, jis gali pakeisti greitį, bet tik tiek. Bėgius, o taigi ir maršrutą, reguliuoja centrinė sistema. Kad ir kaip besistengtum, iš taško A gali papulti tik į tašką B – visai kaip kokiame „švelniame“ socializme.
Automobilis ar lėktuvas turi ribotą, bet vis dėl to – galimybę – pakeisti kursą, ir iš taško A atsidurti taške D, E ar netgi F. Be abejo, paprastai žmonės tiek kapitalistiniame, tiek socialistiniame pasaulyje kiekvieną dieną radikalių pokyčių neatlieka. Bet šios sistemos tuo ir skiriasi, kad individualistinėje kapitalistinėje visuomenėje ši galimybė yra.
Bet užteks apie pusiau juokais, pusiau rimtai. Esu matęs jau ne vieną politiškai nekorektišką studiją, kuri drįsta suabejoti traukinių ekologiškumu. Vieną naują studiją trumpai aprašoAlfa, Yahoo bei mano mėgstamas Master Resource.
Apie infrastruktūros gyvenimo ciklo ekologinį poveikį galima ilgai ginčytis ir skaičiuoti (pvz., kam sunaudojama daugiau energijos ir išmetama CO2 – bėgiams ar greitkeliui). Bet pati paprasčiausia ir visiems intuityviai supranta aspektas – kiekvienos transporto priemonės sąlyginis ekologiškumas priklauso nuo to, kokio dydžio transporto priemonė, ir kiek ja važiuoja žmonių. Trijų vagonų traukinys, gabenantis penkis sodininkus – nieko ekologiško, kaip ir vienas žmogus važiuojantis dvi tonas sveriančiame lengvajame automobilyje.
PS. O šiaip greitąjį traukinį „Vilnius-Klaipėda“ mėgstu ir aš. Bet tikrai ne dėl jo tikro ar tariamo „žalumo“, o dėl to, kad greitai ir patogiai važiuoja. Įdomu, ar kaina tik nėra per maža? Bet čia jau kita tema.