Akį patraukė Vilniaus dienos straipsnis apie tai, kad Vilniuje užsidarė GCW kazino. Rašoma, kad kazino, anksčiau mokėjęs didelius atlyginimus savo darbuotojams, nuo gegužės pradžios nutraukė veiklą. Nors finansiniai sunkumai šiuo metu kamuoja ne vieną verslo sritį, azartinių lošimų verslui po naktinės mokesčių reformos buvo suduota ypač stipriai. Be visų kitų padidintų mokesčių, jiems padidėjo ir azartiniai mokesčiai už B kategorijos lošimo automatus ir ruletes, kortų arba kauliukų stalą. Kaip pasikeitė mokesčiai, matyti šioje lentelėje (paprastumo dėlei, mokesčiai nurodyti per metus, nes nuo 2009 m. įstatyme nustatomas mokestis nebe už ketvirtį, o už vieną mėnesį):
Objektas |
Mokestis nuo 2002/09/01 iki 2008/12/13 |
Mokestis nuo 2009/01/01 |
A kategorijos lošimo automatas |
7 200 Lt |
7 200 Lt |
B kategorijos lošimo automatas |
2 400 Lt |
3 600 Lt |
Ruletė, kortų arba kauliukų stalas |
48 000 Lt |
72 000 Lt |
Net 50 procentų padidinus mokesčius B kategorijos lošimo automatams ir ruletėms, kortų arba kauliukų stalams, nenuostabu, kad numatytas mokesčių planas nebuvo įvykdytas – surinkta vos 65 procentai planuotų gauti lėšų. Gegužės mėnesį keičiant biudžeto įstatymą, planas buvo sumažintas daugiau nei trečdaliu, todėl vertinant metų pabaigoje šių mokesčių planas atrodo “įvykdytas”. Įdomumo dėlei, siūlau pažiūrėti į 2003 – 2010 m. loterijų ir azartinių mokesčių pajamų planų ir vykdymo dinamiką:
GCW, matyt, nėra vienintelė padidintų mokesčių auka. Ekonominio nuosmukio metu kritus azartinių lošimų įplaukoms, azartinių lošimų įstaigos vis sunkiau galėjo pakelti padidėjusius mokesčius – juk vien stalo ar automato turėjimas, už kurį yra prievolė mokėti mokestį, jokių pajamų negarantuoja. Pernai metais užsidarė net trečdalis veikusių kazino – 2008 m. jų buvo 27, o 2009 m. – 18. Likę veikti sparčiai mažino įrenginių skaičių, kaip matyti iš šios lentelės (duomenys – Valstybinės lošimų priežiūros komisijos):
Metai |
Stalai |
A kategorijos lošimo automatas |
B kategorijos lošimo automatas |
2002 |
28 |
169 |
55 |
2003 |
100 |
522 |
363 |
2004 |
123 |
654 |
597 |
2005 |
152 |
836 |
888 |
2006 |
192 |
956 |
1326 |
2007 |
198 |
1054 |
2085 |
2008 |
171 |
995 |
2505 |
2009 |
111 |
613 |
2322 |
2009 m. veiklos ataskaitoje Valstybinė lošimų priežiūros komisija (VLPK) konstatuoja, kad išsipildė prognozės dėl to, kad 50 proc. padidintas mokestis iššauks azartinių lošimų segmento susitraukimą 2009 m. Nepaisant to, kad šis segmentas smarkiai traukiasi, VLPK neužsibrėžia tikslo 2010 m. siūlyti taikyti mažesnius azartinių lošimų mokesčius. Problemų VLPK nemato ir itin sudėtingame ir daug resursų reikalaujančiame administravime, numatytame azartinių lošimo įstaigoms, kurios net samdosi darbuotojus vien tik tam, kad jie rinktų duomenis, kuriuos kas mėnesį prašo pateikti VLPK. Yra net 7 ataskaitos, kurias šios įstaigos turi pateikti kas mėnesį (!), pvz. sukauptų nuolaidų taškų ataskaita; lošimų automatų skaitiklių parodymų ir laimėjimų fondo ataskaita.
Vietoje rinkos dalyviams išties opių problemų, VLPK užsibrėžė tobulinti azartinių lošimų ir didžiųjų loterijų organizavimą ir priežiūros reglamentavimą, mažinti neigiamą lošimų poveikį ir atliekti neteisėtai organizuojamų lošimų prevenciją.
Labai keista, kad lošimus prižiūrinti institucija nesignalizuoja itin blogos padėties šiame segmente. O juk jei šįmet ir kitąmet užsidarys dar po 9 kazino, VLPK gali nebelikti ko prižiūrėti.