Ekonomikos, pilietinio ir dorinio ugdymo mokytojai visoje Lietuvoje išbando integruotą „Pilietis per 31 valandą“ programą. Galimybė mokymą grįsti reiškiniais ir skatinti jaunąją kartą mąstyti kritiškai įvardijami kaip svarbiausi jos privalumai.
Skurdas, vartotojiškumas, darbas, tarša, nelygybė, sveikata, migracija, socialiniai tinklai, balsavimas, propaganda yra itin daug diskusijų viešojoje erdvėje sulaukiančios temos. Esminis ginklas informacijos ir nuomonių įvairovės kontekste – kritinis, savarankiškas mąstymas.
„Jį skatinti, mąstant apie socialines problemas, reikia dar mokykloje, – įsitikinusi Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) švietimo projektų vadovė Justina Kuncaitienė. Būtent tokią galimybę siūlo integruota ekonomikos, etikos ir pilietiškumo platforma „Pilietis per 31 valandą“. Ją sudaro mokytojo knyga ir interaktyvios mokinio pratybos palengvinančios nuotolinį mokymą.
„Tai mokymo ir mokymosi priemonė parengta naudojant reiškiniais grįstą mokymą, kuris yra itin aktualus jauniems žmonėms. Būtent šiuo metodu parengta ugdymo programa skatina spręsti aktualias socialines bei ekonomines problemas ir mąstyti kritiškai“, – kalbėjo J. Kuncaitienė.
Jos teigimu, šiuo metu yra baigiamos ruošti paskutinės interaktyvios pamokos. Visose jų aptariami šiandien aktualūs reiškiniai, medžiaga papildyta vaizdo įrašais, grafikais, ištraukomis iš socialinių tinklų, pateikiami su tema susiję klausimais, užduotys.
Mąstyti globaliai
Šiuo metu mokinio pratybas ir mokytojo knygą pilotuoja 20 Lietuvos mokyklų. Mokytojai noriai dalinasi savo patirtimi, įpusėjus paskutiniam pilotavimo etapui. Vienos iš pilotiniame projekte dalyvaujančios mokytojos teigimu, programa „Pilietis per 31 valandą“ skatina jaunus žmones mąstyti, diskutuoti.
„Reiškiniais grįstas mokymas yra vienas pagrindinių metodų, mokant vaikus būti mąstančiais, aktyviais, atsiliepiančiais į nūdienos problemas, – kalbėjo Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos mokytoja Ilma Agajan. – Stengiamės, kad jos būtų apžvelgiamos ne tik globaliai, bet ir lokaliai.“
Tai, mokytojos teigimu, skatina mokinių susidomėjimą tuo, kas vyksta „aplinkui, čia mūsų kieme, ir truputį toliau, už vartų.“
Su tuo sutinka ir Plungės „Saulės“ gimnazijos mokytoja Sigita Juzaitienė. „Medžiaga padeda susidaryti nuomonę apie realiame gyvenime vykstančius procesus ir pateikia informaciją, kaip tai būtų galima daryti“.
Ji pripažįsta, kad įtraukti mokinius į diskusiją kartais sunku – iš dalies dėl to, kad mokymas vyksta nuotoliniu būdu. Tačiau įtakos turi ir tai, kad mokinių nuomonės kai kuriais klausimais itin išsiskiria.
Vadovėlyje „Pilietis per 31 valandą“ pateiktą medžiagą teigiamai vertina ir mokiniai. Antroje gimnazijos klasėje besimokančios Nerijos teigimu, užduotys vadovėlyje nėra sunkios, o informacija siejama su šiuolaikinėmis problemomis. „Todėl buvo įdomu apie tai skaityti“, – sakė mokinė.
Tarpdisciplininis ugdymas
Atsižvelgus į mokytojų ir mokinių pasiūlymus, užbaigta ugdymo platforma „Pilietis per 31 valandą“ pasirodys naujų mokslo metų pradžioje. Dabar vadovėlius bus galima rasti mūsų naujoj platformoj – prosperaakademija.lt puslapyje. Tikimasi, kad platformą naudos daugiau nei 80 proc. gimnazijos klasėse besimokančių moksleivių visoje Lietuvoje.
Vienas svarbiausių uždavinių – programą taikyti tarpdiscipliniškai. „Ši platforma skatina jauną žmogų kvestionuoti tam tikrus socialinius reiškinius, gilintis į savo įsitikinimus ir suprasti, kodėl svarbu bendruomeniškumas, pilietiškumas ir ekonominis raštingumas, – kalbėjo LLRI švietimo projektų vadovė J. Kuncaitienė. – Ji moko, kritiškai vertinti informaciją, išklausyti kitą nuomonę. Tai ne tiek ekonomikos ar pilietinio ugdymo, bet atsakingos laisvės ugdymo programa.“