Dėl Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 9, 9(1) straipsnio pakeitimo įstatymo (XIIIP-3789), Viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 10 straipsnio pakeitimo įstatymo (XIIIP-37870) ir Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo Nr. XIII-328 19 straipsnio pakeitimo įstatymo (XIIIP-3788) projektų
Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI) išnagrinėjo Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 9, 9(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (Reg. Nr. XIIIP-3789) (toliau – Vietos savivaldos įstatymo projektas), Viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (Reg. Nr. XIIIP-37870) (toliau – Viešųjų pirkimų įstatymo projektas) ir Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo Nr. XIII-328 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (Reg. Nr. XIIIP-3788) (toliau – Pirkimų įstatymo projektas; visi trys kartu – Projektai), kuriais siūloma leisti savivaldybėms steigti naujus viešųjų paslaugų teikėjus, priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, dėl naujos ar jau vykdytos ūkinės veiklos pavedimo naujam ar jau egzistuojančiam ūkio subjektui bei leisti sudaryti vidaus sandorius šiais atvejais:
Atsižvelgiant į tai, kad:
LLRI siūlo nepritarti Projektams ir juos tobulinti, užtikrinant konkurenciją atitinkamose rinkose.
Toliau pateikiami detalesni argumentai.
Tuo atveju, kai paslaugos teikiamos monopolinėmis sąlygomis, įmonės kapitalo kilmė (nei privati, nei savivaldybės) negarantuoja, kad įmonė nesinaudos savo įtaka rinkoje ir netaikys pernelyg aukštų kainų. Tokiu atveju kainų dydžio klausimą galima būtų spręsti reguliavimo būdu ir nebūtinai įmonę išlaikant valstybės nuosavybėje.
Projektų rengėjai aiškinamajame rašte išimčių sąrašo sudėtį grindžia tuo, kad Vietos savivaldos įstatymo 91 str. 3 d. nurodytoms atitinkamoms paslaugoms taip pat taikomas išimties statusas. Tačiau neatsižvelgiama, kad Vietos savivaldos įstatyme nurodytoms paslaugoms išimties statusas gali būti taikomas, tik tada, jei tokia paslauga yra nauja ūkinė veikla. Ir jis nesuteikia teisės visiškai nevaržomai teikti paslaugas. Nes savivaldybės, norėdamos pavesti SVĮ pradėti teikti Vietos savivaldos įstatymo 91 str. 3 d. nurodytas paslaugas (kurios atitinka išimčių sąraše nurodytas paslaugas), vis tiek turėtų pasitikrinti, ar šios paslaugos atitinka šio įstatymo 91 str. 1 dalyje nurodytas 3 sąlygas[1]. Išimtį Vietos savivaldos įstatymo 91 str. 3 d. kontekste sudaro tik tai, kad šių paslaugų teikimui savivaldybės neprivalo gauti Konkurencijos tarybos leidimo. O Pasiūlymais savivaldybėms būtų suteikiama teisė be jokių apribojimų pavesti atitinkamas paslaugas vykdyti savo įmonėms. Todėl esamas reguliavimas tų pačių paslaugų atžvilgiu, palyginti su jau taikomu reguliavimu, yra neproporcingi. Dėl šių priežasčių Projektais siūlomas išimčių sąrašas laikytinas nepagrįstu.
Projekto rengėjai nekritikuoja naujos ūkinės veiklos vykdymo kriterijų, nurodytų Vietos savivaldos įstatymo 91 str. 1 dalyje: „1) nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir 2) atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik 3) jeigu tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės“. Todėl sprendimas steigti naują ūkio subjektą ir vykdyti naują ūkinę veiklą galėtų būti priimamas, vadovaujantis šiais kriterijais.
Pažymėtina, kad periodiškai vertinti SVĮ vykdomų veiklų pagrįstumą rekomendavo Valstybės kontrolė, 2017 m. atlikusi auditą ir nustačiusi kad bent 10 proc. SVĮ vykdomų veiklų nėra susijusios su savivaldybių funkcijomis. Ši rekomendacija nėra įgyvendinta iki šiol.
2018 m. Lietuvos savivaldybėse buvo vykdomi 125 vidaus sandoriai, kurių vertė daugiau nei 780 mln. eurų. Tiksli suma, kurią savivaldybės išleidžia už vidaus sandoriuose sutartas paslaugas, nėra aiški, nes ne visos savivaldybės nurodo vidaus sandorio vertę. Pavyzdžiui, 14-os (iš 17-os) Vilniaus m. savivaldybės sudarytų vidaus sandorių, galiojusių 2018 m., vertės nebuvo nurodytos, paaiškinant kad „Konkrečios paslaugos ar darbai pagal vidaus sandorių sutartis bus užsakomi atsižvelgiant į poreikį bei gaunamą finansavimą“. Tai neleidžia įvertinti, kiek savivaldybės gyventojams kainuoja konkreti paslauga. LLRI analizė parodė, kad kartais vienu vidaus sandoriu sutariama ne dėl vienos veiklos, o kelių veiklų. Taip gali būti užkertamas kelias konkurse dalyvauti pavienes paslaugas teikiančioms įmonėms.
Analizės metu nustatyta, kad kai kurie sandoriai sudaromi itin ilgam laikotarpiui (pvz., 15, 20 metų). Tokie sandoriai siunčia rinkai signalą, kad jais sutartos teikti paslaugos nebus perkamos rinkoje ilgą laiką. Dėl to privačia iniciatyva grįstų iniciatyvų šioje rinkoje neatsiranda, rinka tiesiog uždaroma, apsiribojama tik joje veikiančiomis SVĮ. Vartotojai netenka galimybės pasinaudoti konkurencijos teikiamais privalumais – gauti geriausias paslaugas, kainos ir kokybės požiūriu.
Nustatyta, kad kai kurių vidaus sandorių atveju neįvardinama konkreti paslauga. Pavyzdžiui, nurodomas toks sandorio objektas: „Privalomųjų paslaugų ir darbų pirkimas“ arba „Komunalinės paslaugos“. Paliekama spraga to paties vidaus sandorio pagrindu keisti teikiamą paslaugą ar papildyti naujomis, t. y. tokiomis, kurios galėtų būti perkamos rinkoje viešojo pirkimo būdu.
Europos vietos savivaldos chartijos (toliau – Chartija) 4 straipsnio 2 dalis nustato, kad: „Vietinės valdžios organai įstatymų nustatytose ribose turi visišką laisvę vykdyti veiklą, susijusią su klausimais, kurie nėra išbraukti iš jų kompetencijos ar priskirti kitiems valdymo organams“. Taigi, savivaldybės, piktnaudžiaudamos vidaus sandorio išimtimi, galimai veikia ne įstatymų (šiuo atveju Viešųjų pirkimų įstatymo) nustatytose ribose ir tuo galimai nesilaiko Chartijos nuostatų.
Atsižvelgiant į tai, kad, priėmus projektus neliktų kliūčių dar labiau plėsti savivaldybių verslus, kiltų grėsmė nepotizmo ir korupcijos augimui bei sąžiningai konkurencijai, ir į tai, kad Europos Sąjungos Teisingumo Teismas nusprendė, kad Lietuvos įstatymuose įtvirtinti vidaus sandorių sudarymo ribojimai neprieštarauja Europos Sąjungos teisės normoms bei paskelbė, kad valstybė narė gali perkančiajai organizacijai nustatyti vidaus sandorio sudarymo sąlygas, – vidaus sandorio išimties ir apribojimų steigti naujas SVĮ naikinimas yra nepagrįstas.
[1] 1) nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir 2) atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik 3) jeigu tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės.
[2] LLRI analizė „Vidaus sandoriai – grėsmė konkurencijai“.
Prieiga internetu: https://llri.lt/wp-content/uploads/2019/03/PB_Vidaus-sandoriai-savivaldyb–se_20190327.pdf
[3] Viešųjų pirkimų įstatymo 10 str. 2 d.
Dėkojame, kad užsiprenumeravote!