2022 m. liepos 8 d. įsigaliojusi Atsinaujinančių energetikos išteklių įstatymo pataisa įtvirtino 2 gigavatų (GW) ribojimą saulės šviesos elektrinių parkų įrengtajai galiai, kuri sustabdė komercinių saulės parkų plėtrą. Rengiant šį įstatymo projektą, neigiamų pasekmių numatyta nebuvo, tačiau jos tapo akivaizdžios jau tų pačių metų liepos 13 d., kuomet Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) nutarimu buvo sustabdyta naujų komercinių parkų plėtra. Tai lėmė neapibrėžtumą dėl galimybių plėtoti saulės parkus Lietuvoje, padarė žalos ne tik investuotojams, bet ir Lietuvos reputacijai bei konkurencingumui.
Analitiniame darbe „2 GW RIBOJIMO SAULĖS ŠVIESOS ELEKTRINĖMS ANATOMIJA“, Lietuvos laisvosios rinkos institutas detaliai apžvelgia šio įstatymo atsiradimo pasekmės, su šiuo įstatymu susijusių teisės aktų reikšmę ir pagrindines problemas, kurių sprendimas leistų pasiekti energetinės nepriklausomybės ir Atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) energetikos plėtros tikslų.
Šio darbo išvados buvo pristatytos 2023 m. lapkričio 21 d. vykusiame renginyje „EKSPERTINĖ DISKUSIJA. ATSINAUJINANČIOS ENERGETIKOS TVARIOS PLĖTROS VIZIJA LIETUVOJE. GALIMYBĖS IR IŠŠŪKIAI“. Diskusijoje aptartos 2 GW pataisos įvedimo priežastys, tarptautinis kontekstas, poveikis rinkos dalyviams ir Lietuvos konkurencingumui, nekokybiškos teisėkūros pasekmės, tikėtinos ateities perspektyvos ir konkretūs sprendimų pasiūlymai.
Globaliai išaugusi paklausa naujiems AEI projektams. Skaičiuojama, kad 2024 m. pasauliniai atsinaujinančios energetikos pajėgumai sudarys 4 500 GW (gigavatų). Tuo tarpu tinklo infrastruktūra atsilieka – dar 2023 m. pabaigoje 3 000 GW galios naujų AEI projektų stovėjo eilėje, norėdami prisijungti prie tinklo ir pradėti generuoti elektrą bei teikti ją į perdavimo tinklą. Taigi tinklo rezervavimas yra globali problema, kurią šalys sprendžia skirtingai.
LLRI analitinėje medžiagoje įvardijama, kad pasirinkta subalansuotos AEI plėtros strategija užprogramuoja lėtesnę plėtrą ir rinkos dalyvių supriešinimo riziką. Savaime tai – nėra bloga strategija, tačiau svarbu aiškiai įvardinti tiek teigiamas, tiek ir neigiamas tokio pasirinkimo pasekmes. Pastarųjų įvardijimo priimant įstatymą ir taip vykdant Teisėkūros pagrindų įstatymo numatytus principus, kaip tik ir pritrūko.
Gaminančių vartotojų (verslo ir buitinių vartotojų) netenkina situacija, kuomet norėdami prisijungti prie tinklo yra priversti prisidėti prie tinklo infrastruktūros gerinimo. Keliami klausimai dėl tinklo infrastruktūros plėtros finansavimo šaltinio bei išmaniųjų sprendimų pritaikymo sprendžiant šį klausimą.
LLRI analitiniame darbe užsimenama, kad 2 GW kvotą įtvirtinusios įstatymo pataisos atliktame poveikio vertinime neigiamų pasekmių nebuvo numatyta. Tuo tarpu ši pataisa ne tik pusmečiui sustabdė komercinių saulės parkų plėtrą, bet ir prisideda prie lėtesnio perėjimo nuo iškastinio kuro prie AEI. Tai taip pat lėmė investicijų į saulės parkus įšaldymą, Lietuvos patrauklumo tarptautinėje erdvėje, tiesioginių užsienio investicijų ir konkurencingumo regione mažėjimą. Išaiškėjus šioms neigiamoms pasekmėms, atsirastų būtinybė atlikti teisės akto Ex Post vertinimą, ir nevengti prisiimti ar pareikalauti atsakomybės.
LLRI nuotr.
LLRI analitinės medžiagos išvadose pabrėžiama, kad situaciją bandoma spręsti elektros energijos generacijos ribojimu, tačiau tai gali būti padaryta ir skiriant didesnį dėmesį perdavimo tinklo sistemos galimybių didinimui. Tikslus elektros vartojimo prognozavimas ir kaupimo bei elektros eksporto galimybių didinimas leistų ir generacijos riboms plėstis. Tokiu būdu būtų galima išvengti elektros gamintojų priešinimo ir saulės energetikos plėtros lėtinimo.
Diskusijos dalyviai: Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos vyriausiasis patarėjas VIRGILIJUS PODERYS, Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentas MARTYNAS NAGEVIČIUS, Advokatų kontoros „Sorainen“ ekspertas ANDRIUS ŠIMKUS, Lietuvos pramonininkų konfederacijos Energetikos ir klimato kaitos komiteto koordinatorė ELANA ASTRAMOVIČ.
Diskusiją moderavo – Martynas Gruodis, Lietuvos laisvosios rinkos instituto ekspertas
Analitinį darbą „2 GW RIBOJIMO SAULĖS ŠVIESOS ELEKTRINĖMS ANATOMIJA“ parsisiųskite šioje nuorodoje.
Dėkojame, kad užsiprenumeravote!